Geng Merah Jambu..!

Friday, September 30, 2011

Kenapa Kita Dapat Kawan Yang Menyakitkan Hati??


Assalamualaikum..salam penuh kasih sayang.buat semua yang bergelar teman,kawan,dan sahabat..walau dgn siapa anda berkawan..tak smestinya dgn aku..hehehehe...(^___^)

entry kali nie aku terasa nk berbicara soal kawan..soal persahabatan.. smua orang ade kawan.dan sahabat..serta teman masing2..kn?

jadi,bila kita dh ade teman..dh ada kawan mahupun sahabat.. pasti ada yg tak kena..pasti ada salah faham..dan ada rasa tak puas hati dgn kawan kita tu..ada yg kawan tak reti jge hati kita..ada yg kwn makan kawan..ade yg kwn mcm nk tak nak..ade kwn yg tak suke tngk kite senang..ade yg terlalu amek berat smpai kite rimas..dan mcm2lah....

bila dh mcm tu..mulalah kita mencari kesalahan kawan kita itu..lalu terus melupakan kenangan masa2 yg dh diluangkan dulu..paling hebat lg..kite hebohkan kesilapan die..kite hebahkan aib die..kita canang lg sikap buruk die..huhu..bestnyer!!!(-___-)'' huhu...

sampai kadang2 pernah terlintas dihati..mahupun terluah dibibir..'apsallah aku dpt kwn macam tu!!' kan?..aku lah...korang tak...korang baik...(^__^)\/

bile dh fikir mcm tu.. automatik..kite akan mule benci die..mula sisihkan die.. mula sumpah seranah die dlm hati..dan kadang smbil mengumpat dgn kwn2 yg lain..aish...(-___-)''

kita terus lupakan apa yg pernah dikongsi dulu..ape yg pernah dirasai dulu..gelak ketawa bersama2.. ngumpat ngutuk bersama2..(astagfirullah...jgn amalkan ye!)makan berkongsi.. senyum tawa pengubat sepi kita..lepas kuliah lepak sama2..shopping sama2..ponteng kelas sama2..teman pergi tandas sama2..alahai..bnyaklah yg bersama2... macam2..

bile dh ade yg tak kene..mudah betul kita lupakan semua tu ek?

pernah tak kite terfikir..sebab ape kwn kita mcm tu?sebab ape kita dpt kwn macm tu? sebab ape kita dpt kwn yg menyakitkn hati mcm tu.!.hai..geram betullah!!haha..=)

sebabnyer mudah jer..sebab..kite memang layak dpt kwn mcm tu..!simple!.. haha..

eh,apsal pulak?aku tak mcm tu k..aku tak pernah mcm tu k..

yeke?betul???pasti ker?

=) chill lah..kadang2 kita tak sedar..macammana sikap kita bile kita bersama2 dgn kwn2 kita..kita rasa kita dh bagus n pandai jaga hati kwn..tp hakikatnyer?hanya kwn kita jer yg tahu..sbb hari2 die bersama kita.. mungkin skg kite ok..tp dulu2..masa 2 3 tahun yg lalu..?mcm mana sikap kiter..?pasti ker kwn2 kiter terima kita dgn hati yg amat senang sekali tanpa ada apa2 masalah?

aku sendiri lh kn..kadang2 mcm bajet bagus sngt...rasa mcm sikap kita dh ok dh..dh sedaya upaya jaga hati kwn..tp... kenapa masih ade kwn yg tak jaga hati kita?jawapan aku utk diri aku senang jer..mungkin aku ada terlepas pndang..mungkin pd aku dh ok tp pd kwn2 aku tak..who know?

Allah itu Maha Adil..DIA beri apa yg terbaik utk kita..termasuklah kawan2.. so..bila kita dpt kwn yg baik..maka sebenarnya dlm diri kita ada sikap yg baik..sebab org yg baik memang nk kwn dgn org yg baik kn? sama juga bila kita dpt kwn yg agak sengallah sikap die tu..maknanya adalah yg tak kene dgn diri kita..adalah yg sengal2 nyer jugak tu..sebab yg sengal pun suke cari yg sengal2 jugak..=) mungkin kite tak perasan.. cube cari kwn yg memang jujur dgn kite..memang open minded n ada pemikiran yg matang..yg tak menyebelahi sape2..tanyer die..mcm mana sbnrnye sikap aku..?then bile die dh terus terang..kite kene terimalah..jgn masam muka pulak..memang nk kene tamporlah tu!(-____-)''.

then kite fikirlah balik..kenapa kwn kite mcm tu??jgn asyik nk salahkan org jer kejenyer..

memang susah nk cari kwn yg bersama dgn kita bile kite susah..bile kite sedih..tp..tak semestinya kwn yg menyakitkan hati tu.yg dgn kite bile kite senang jer tu tkda gunanya...takda fungsinye dlm kehidupan kita...sekurang2nyer,,kehadiran mereka tak membuatkan kite sunyi 24 jam..dan..sebenarnya kehadiran mereka yg sengal dlm kehidupan kite mengajar kita..JGN JADI KAWAN YG MCM TU!..cuma kite sedar atau tak jelah kan...

so..redhalah...dan sentiasa bersyukur dlm menerima pelbagai jenis ragam kawan..ingat..kite pun bukannyer bagggus sangat..so..tak payah nk demand sngtlah kn..dan lg satu...jgn sesekali hebahkan sikap buruk kwn..except bile nk cerita atau luahkan dgn someone..itupun mesti dgn seorang shj n boleh dipercayai..
sbb..hebahkan sikap buruk kwn..ngumpat pasal kwn..itu pun dh nmpk sngtlah kite layak dpt kwn sengal n menyakitkan hati mcm tu....(^__^)\/dh memang padan sngtlah tu...

kpd semua kwn2 Cik Hani..awak semua..sentiasa sy syg..walau macammana pun awak semua..terima kasih kerana sudi berkawan dgn saya...(^__^)\/

salam ukhwah..salam penuh kasih sayang!!
selamat berjuang dan jgn sesekali putus asa dlm mencari seseorang yg dialah kawan,dialah teman,dialah sahabat,dialah segalanya..
bile dh jumpe tu hargailah yer..sebab.. peluang utk kite jumpe seseorang yg memang dielah kwn,teman dan sahabat,fhm segalanya tntang kiter.. tu hanya sekali jer dlm hidup kite.. kalau kite sia2kan..haha..pasnie memang awak jumpelah kwn yg menyakitkan hati..pdn muke..hahaha..mari kita hargai semua KAWAN kite walau macamna pun mereka..ayuh!...=) haha..tata..wasalam..

No comments: