Geng Merah Jambu..!

Monday, October 10, 2011

Hikmah dosa yang kita lakukan..Penghijrahan seorang hamba..

Assalamualaikum..
salam satu ummah,
salam penuh kasih sayang..

entry kali ini aku suka untuk menukilankan sebuah kisah penghijrahan yang benar dari seorang hamba..dari hidupnya yang tidak bereti..diselimuti dgn cahaya kelam lagi hipokrit..dimana akhirnya..dia menemui sebuah jalan yg penuh dgn cahaya yg bersinar..bersinar hingga dia mampu merasai..kebahagiaan yg dicari selama ini..

                                                                                                                                                                         


Dia adalah seorang wanita yang dilahirkan sempurna sifatnya..memiliki kedua orang tua yg amat bertanggungjawab..mendidiknya dgn penuh kasih sayang..sebagai puteri sulung..semua kehendaknya akan segera dipenuhi..ayahnya bukanlah bergaji besar..namun cukuplah untuk membahagiakan puteri kesayangannya..

sepanjang kedewasaannya..didikan yang sempurna telah pun diterapkan oleh kedua orang tuanya.. walaupun tidaklah seperti didikan dari seorang ustaz dan ustazah..namun cukup untuk dia mengetahui..siapa itu Allah.. apa halal haramnya..apa agamanya..siapa Nabinya..Dimana kiblatnya..apa panduannya..

didikan yang sempurna dari kedua orang tuanya telah pun membuahkan hasil apabila setiap kali menjelang peperiksaan di sekolah agama..pasti dia akan mendapat tempat yg pertama..pemahamannya terhadap agama melebihi pelajar yang lain ketika itu..sejak di bangku prasekolah sehinggalah dia menamatkan sijil darjah khas agama.pasti dia merangkul tempat yang atas..

namun.. dunia telah mengubah pemahamannya trhadap agama.. kesombongan dan keyakinan bahawa ilmu agama yg tinggi mampu menyelamatkannya telah membutakan hati dia.tiada sensitiviti dalan hukum hakam agama telah membutakan hatinya terus dari rasa bahagia..

seringkali dia berkata kpd mereka yg suke meninggalkan solat..
''ala..solat bukan wajib pun,mmpercepatkan solat itu makruh,melambatkan solat itu sunat,dan meninggalkan solat itu wajib''

kpd wanita yg tidak menutup aurat..

''tak perlu jadi hipokrit kalau tak nak pakai tudung..tudung labuh2..islam bukannya haramkan fesyen pun..tu..penceramah agama tu..pendek jek tudungnye..make up lg..ok jek..takda masalah pun..nak berpurdah berbagai..bende tu bukannya wajib kan.. yang penting perangai baik dahlah..pakai tudung ke..tak ke.. yg penting baik''

kpd mereka yg melakukan maksiat..

''ala..dieorang berdua..bukan buat apa pun..salahke couple?tak salah..yang penting jgn smpai berzina dhlah kan..''

''hish..biar;lah..hidup dieorang..malas aku nk cmpur..asal jgn ganggu hidup aku sudah..''

kpd mereka yg berzina..

''ala..nanti dia taubatlah tu..dahlah..biar jelah die tu..''


tanpa dia sedari..kata2nya itu meninggalkan implikasi yang besar kpd imannya.. bahkan kpd seluruh hidupnya selepas itu..

dia seorang yang berbakat..punyai suara yg bisa menghiburkan..memang sejak dari sekolah rendah..pentas menjadi permainannya..di sekolah menengah..dia  mula mengaktifkan diri membuat persembahan pentas di sekolah.. lalu.secara tidak lansung..namanya meningkat naik..disebut2 oleh abang2 senior..menjadikan dirinya glamour dgn pantas.

lumrah kehidupan..semakin kita dikenali..semakin bnyak dugaan dimana hanya iman dan ketahanan jiwa yg mampu menahan kita drpd kealpaan dunia popular.. begitu juga dizaman sekolah.. dikejar oleh lelaki..digilai dan sering diusha oleh lelaki.membuatkan dia lupa diri.. dia mula sering mementingkan penampilannya ketika disekolah..tudungnya..bajunya..begnya..agar mahu kelihatan cantik dan memikat..senyumannya sengaja ditujukan pd para adam..agar ada yg tergoda.. suaranya lebih dilunakkan agar bisa menggetar jiwa..pd dia..itu satu keseronokkan!

sejak itu..solatnya mula terabai maknanya..walaupun dia masih menunaikn tangunggjawab itu..tp dia hilang kemanisannya..dia hilang kekhusyukkannya..puasa..ya..dia tetap berpuasa di bulan ramadhan..tp..dia hilang pegertian puasa yg sepatutnya dia rasai setelah apa yg dipelajarinya..alunan Quran..sungguh lama dia tidak mengalunkan ayat suci itu..walaupun dia sering terlibat dlm majlis tilawah ALQuran disekolah.. dia lebih gemar mengalunkan lagu2 semasa..berbanding ayat suci Al-Quran..

akibat dari tiada pengertian dlm solat..tiada Nur dari Al-Quran..auratnya mula diminimumkan..masih mengenakan tudung..tetapi diselimpangkan keatas bahu..dgn alasan..rimas!..bajunya disingkatkan hingga ke separas pinggul..mula mengenakan design potongan baju yg megikut bentuk badan..dgn alasan...trend! kebaya..belt di pinggang..tudung atas bahu..itu penampilan yg sering mnjadi mainannya saat itu.kadangkala juga..rambutnya didedahkan..
semua itu dilakukan dgn seronok..tanpa mengingat apa yg telah dipelajarinya.. ya..dia masih seorang pelajar yg sentiasa mendapat markah tinggi dlm agama..sentiasa....

namun..kesoronokkannya terhenti..apabila..kepopularan dirinya telah menarik dirinya kearah kebinasaan.. dimana..seorang manusia bernama lelaki telah berkawan dgnnya..dan akhirnya telah cuba untuk merampas mahkota kewanitaannya dgn kasar!dlm erti kata lain..cuba memperkosanya.. Maha Suci Allah.. Subhanallah..dia diselamatkan oleh Allah yg tidak pernah berdendam atas kelalaiannya selama ini..Alhamdulillah..dia masih suci..dan tidak sedikit pun tercemar..

sejak dari saat itu.. dia mula memencilkan diri..jiwanya mula terganggu dgn trauma dan ketakutan..namanya mula tengggelam dlm dunia popular di sekolahnya.. peristiwa hampir diperkosa benar2 membuatkan dia takut untuk menjadi popular kembali..

tp syg.. solatnya..masih terabai maknanya..dia cuma memencilkan diri dri glamour..dia masih tidak sedar kesilapannya..

satu adegan baru mulai tercipta..apabila dia berkenalan dgn seorang adam yg baik parasnya..budinya..
keasyikan menjalinkan hubungan itu..telah membuatkannya hilang kebergantungan trhadap Allah..segala masalah dikongsi dgn adam itu..sehingga hatinya benar2 pasti..itu suaminya..kenyataan itu membuatkan dia hilang keyakinan trhadap qada dan qadar Allah..hilang penyerahan trhdp Allah.. dia hanyut dgn dunia ciptaan ilusinya sendiri..

Maha Suci Allah.. Allah timbulkan keresahan didalam jiwanya..Allah kucar kacirkan hatinya..Allah tarik nikmat kepandaiannya..pelajarannya mula merosot..hidupnya mula tidak tenteram.. fikirannya mula terganggu..sehingga temannya yg perasan akan perubahannya mengatakan dia jiwa kacau..

selama hampir dua tahun.. hidupnya musnah tanpa kebahagiaan..hidupnya tidak tentu arah..tidak tenteram..jiwanya kosong tnpa makna..

kehadiran adam yg telah meninggalkannya semasa jiwanya serabut membawa makna kpdnya..kehadiran dgn seribu perubahan dlm diri adam itu telah mula membuatkan dia terfikir dan sedar kesilapannya... adam itu telah berubah sama sekali..dari seorang yg lalai..menjadi seorang prihatin dlm beragama..menjadi seorang yg mula melibatkan diri dlm aktiviti keagamaan..kehadiran adam itu menjadi asbab kesedaran akan kesilapannya..

lalu dia mula berfikir..bagaimana adam itu begitu tenang jiwanya..lebih memahami agamanya..boleh mengaplikasi kefahaman agamanya sedangkan adam itu tidak punyai kelulusan yg tinggi dlm agama berbanding dirinya..lalu..dia dan adam itu berpisah dalam pencarian masing2...

dia mula merasakan bahawa ilmu agama yg dimilikanya selama ini telah disia2kan nurnya.. telah diabaikan pengertiannya..dia bukan jahil!!kerana dia adalah penerima anugerah agama islam dan tassawur islam selama bertahun2 sehingga dia menamatkan persekolahannya.. Tp hakikatnya..mata hatinya telah dibutakan dgn kealpaan dan kelalaiannya selama ini!.

bukan salah ibu bapanya!kerana ibu bapanya seringkali menegur kesilapannya namun ada saja alasan yg dihujahkannya..

lantas siapa yg salah?siapa yg menyebabkan dia kucar kacir?dia sendiri!!

Subhanallah.. Allah masih menjaganya dari perkara yg haram..dari tegukkan arak..dari berzina..dan sebagainya.. Allah memeberikannya anugerah kemasukan di universiti..dimana telah bnyak membantu membuka matanya..

di universiti..kelibat gadis2 beraurat sempurna..sentiasa menyentuh hatinya..sehingga dia mengekori gadis2 itu..meneliti sikap gadis itu..memahami gadis2 yg sempurna auratnya..tenang wajahnya.. ya..ada yg sempurna auratnya..tp tidak akhlaknya..ada yg sempurna kedua2nya..ada yg sempurna akhlaknya..bukan auratnya.. begitulah dia..cuba memahami dan cuba mencari role model yg dirasakan sempurna pd matanya..

suatu hari..seorang gadis bertudung labuh..berjubah..menegurnya..ya..dia kenal gadis itu..teman sekuliah kawan serumahnya..
gadis bertudung labuh itu mengucapkan salam penuh kelembutan..sehingga mencipta rasa kedamaian dlm hatinya..memohon sedikit pertolongan drpdnya..kata2 begitu terjaga.. tutur bicaranya membuatkan dia terpesona.... gadis bertudung labuh itu meninggalkan dia dlm makna yg hnya dia sendiri mengerti..mengapa Allah pertemukan dia dgn gadis itu ditepi tangga setelah mengankat kain dri jemuran..

suatu hari dikuliah..ustazah telah mngalunkan ayat Al-Quran g membawa maksud.. tujuan Allah ciptakan manusia adalah semata2 untuk beribadah kpdnya..
sungguh ayat suci itu telah membuatkan air matanya bergenang..begitu menyentuh hatinya sehingga menerbitkan rasa keinsafan akan kelalaiannya..sehingga akhirnya dia menemukan kebahagiaan dlm tangisan itu..ya..kebahagiaan dan kedamaian itulah yg dicarinya selama ini..Subhanallah...Allahuakbar..

sejak dari itu.. segala kesilapannya diperbetulkan..diperbaiki dari hari kehari..meratapi setiap kesalahan dan kealpaannya..buku NASIHAT DAN LARANGAN RASULULLAH UNTUK WANITA SOLEHAH oleh Mohd Abdul Wahab pemberian adam itu telah bnyak membuka matanya..sehingga dia menangis mengenangkan betapa sia2nya segala ilmu yg dimiliki hingga dia merangkul pelbagai anugerah namun tidak dimanafaatkan hingga hilang Nurnya..

Buku JADILAH WANITA BAHAGIA @LA TAHZAN turut banyak menyentuh dan mendamaikan jiwanya..sehingga dia mampu merasai kebahagiaan itu dalam setiap langkahnya..Allahuakbar..

sedikit sedikit..Allah mengembalikan siapa dia yang sebenarnya..Allah memberikannya anugerah kedamaian sehingga dia mampu bertenang dlm setiap cubaan yg dtg.. Alhamdulillah..Allah begitu bnyak membantunya memahami siapa dia yg sebenarnya..

sehingga suatu hari..ketika Ayahnya meninggal dunia dia masih mampu tersenyum..menenangkan diri..berkomunikasi dari hati..

''Alhamdulillah Ya Allah..Kau hentikan penderitaan ayahku dri penyakitnya..kau beri dia rahmat pd malam jumaat ini..pada mlam hari raya aidilfitri ini..pd malam yg penuh suci ini..kau panggil dia pulang kepadaMU.. Pelihara ayah Ya Allah.. aku jua merinduiMu.. Panggilah aku dlm keadaan yg sama Kau panggil ayahku..Amin..Alhamdulillah Ya Allah..''

begitulah kata hatinya sambil mengadap langit..merasakan kedamaian jiwa dimana penyerahan adalah semata2 kpd Allah..tanggal mlam Aidilfitri..malam jumaat..saat takbir raya berkumandang dimana2..saat itulah..roh ayahnya diambil dri matanya...dari hidupnya..buat selama2nya..

dalam kerinduan yg mendalam trhadap arwah ayah..segala prinsip hidup arwah menjadi pegangan.. pesan ibu agar jgn lupa mendoakan ayah sentiasa disematkan.. sehinggga satu malam..lenanya dlm kerinduan trhdp arwah.. arwah dtg dlm mimpinya.. menguntumkan senyuman buatnya..begitu tenang wajahnya.. bersih dari wajah tua.. bercahaya tubuhnya..saat itu..dia merasakn pelukan dri arwah.. lalu hilang dalam keheningan subuh.. itulah pertama dan akhir kalinya..arwah muncul dlm mimpi sehingga ke saaat ini..

Alhamdulillah..berkat kekucar-kaciran hidup dan jiwa yg Allah turunkan..Akhirnya menemukan sebuah kebahagiaan yg tidak akan dilepaskan lg..hidupnya akan sentiasa diperbaiki dari hari kehari.. InsyaAllah..
kefahaman dlm kehidupan..pencampuarn dgn mereka yg melakukan maksiat...mereka yg meninggalkan syariat islam,mereka yg mengabaikan hukum hakam Allah..mereka yg begitu taksub beragama sehingga menyimpang..mereka yg benar2 tawadu' dlm bersyariat..akhirnya..memberikan dia buah fikiran mengapa mengapa dan mengapa..memberikan dia jawapan..apa hikmah ketentuan Allah..Alhamdulillah..sehingga tercetusnya idea untuk berkongsi sedikit sebanyak kefahaman dan pandangan di dalam penulisannya menerusi blognya.. Luahan Rasa Cik Hani(Magnet Kebahagiaan)..

dia bukan sempurna..malah banyak lagi kefahamn yg perlu dipelajari dan diterapkan dlm hidupnya..tp dia cuba utk mnjadi sempurna kerana Allah begitu bnyk mmbantunya..dan tidak pernah berdendam atas kelalaiannya..malah memberikan dia petunjuk..agar..sentiasa sedar..akan hakikat kehidupan dan kebahagiaan yg sebenar2nya..InsyaAllah..

doakanlah dia agar sentiasa istiqamah dlm pencarian yg telah menemukan sebuah kebahagiaan,,amin...
                                                                                                                                                                      


begitulah kisah yg ingin aku kongsi dlm entry kali ini..
kesimpulannya disini..
meninggalkan syariat islam yg telah digariskan dlm islam sememangnya tidak mendatangkan kebahagiaan mcm...
tidak solat..
abaikan solat..
tidak tutup aurat..
remehkan aurat..
tidak jaga batas pergaulan..
dan macam2 lg..
kebahagiaan yg kita rasa dlm meninggalkan syariat sebenarnya kepalsuan yg diciptakan oleh syaitan yg akhirnya mnemukan jln yg kelam..penuh dgn rasa kecewa dan penyesalan..kn?jgn tipu dan jgn hipokrit konon bahagia..
inssaflah wahai diri dan sahabat..
sebelum rohmu dipisahkan dari jasad...
wallahualam..wasalam...

Thursday, October 6, 2011

Jom taubat nak?(^___^)'' manalah tahu..esok lusa dh takda..huhu..

Assalamualaikum..(^___^)
hari ini..dengan kesihatan yang agak merundum.. aku lebih banyak membaca daripada melakukan aktiviti lain spt biasa..hasil drpd pembacaan aku hari ini..aku menjadi lebih malu terhadap diri aku..serta merta idea utk menghasilkan entry ini hadir dlm benak fikiran aku.

Jom KiTA sama-sama bertenang..dan renungi entry ini bersama lagu yg dimainkan..kita lihat kedalam diri..dan letak sebentar ego yg ada dlm diri ketepi..

Dengan takdir Allah yang Maha Berkuasa...aku dilahirkan kedalam dunia ini.pada saat itu..ayah dan ibuku amat gembira menyambutku..aku diraikan dengan penuh senyuman drpd mereka yg hadir melawat ibuku yg baru shj melahirkanku.. bukan dgn bunyi bom,mahupun teriakan isteri yg kehilangan suami kerana dibom oleh tentera israel..

sepanjang kedewasaan aku hinggalah ke saat ini..aku membesar dalam keadaan yg senang..makan pakaiku semuanya ada tersedia..meskipun bukan jenama mewah..tp cukuplah utk aku bergaya..ayah dan ibu berusaha keras utk membesarkan aku..ayah..yang tidak punyai gaji besar..tanpa aku ketahui.. meminjam wang dari rakan2 utk memenuhi segala keinginanku..memastikan anaknya bahagia menjalani hidup ini walhal..tanpa aku sedari..dia menahan lapar ditempat kerja..menyimpan wang utk kegunaan aku kelak.

ibu...
siang malam..tanpa aku perasan,,fikirannya asyik memikirkan aku..bagaimana kesihatan aku..bagaimana keselamatan aku..menjaga keperluanku .walaupun terkadang kasih sayangnya spt tidak dipamerkan..tp..dalam hatinya ..aku,aku,dan aku..

kini, aku mahasiswa di menara gading bertuah..begitu bnyk kenikmatan dari Allah yg aku rasai. dari kecil..aku dpt kasih syg ayah,,aku dpt kasih syg ibu...aku dpt masuk ipt..aku dpt ramai teman..(^___^)aku benar2 gembira..

tapi aku lupa satu perkara..
bahawa selama ini aku tidak pernah bersyukur dgn nikmat yg Allah beri..meskipun Alhamdulillah bermain diucapan..tp..realitinya....

TANGAN..
yang Allah beri dengan sempurna..melengkapkan pancainderaku..yang sepatutnya aku gunakan utk mengangkat takbir sewaktu solat..,menadah penuh kesyukuran ketika berdoa..meratib tasbih penuh tawadu'..menjalankan amal  kebajikan dibumi ini..

aku gunakan untuk menyentuh tubuh kekasihku sewaktu bermadu asmara..aku gunakan untuk merasai kehangatan tubuhnya ketika itu,tangannya ku genggam,tubuhnya kupeluk..dengan harapan mahu merasai cinta.sedangkan tangan ayah dan ibuku belum tentu aku genggam dan peluk sedemikian rupa..aku gunakan juga untuk menekan keypad hansetku..membalas mesjnya dgn penuh ghairah dan manja..berjela2 kami berkhalwat..dan kadangkala..mesej2 nakal mnjdi perbualan..padahal..mesej ayah dan ibu aku layan tak layan.

Allah..betapa aku malu..dengan cara ini aku bersyukur?setelah apa yg telah kau beri selama ini?

MULUT..
yg AllaH beri untuk mengalunkan ayat-ayat suci..berzikir mengingati Allah..menyuarakan hal2 yg bermanfaat..sbg tanda syukur yg sepatutnya aku berikan..

aku gunakan utk bercumbu dgn kekasih haramku.. aku gunakan utk menarik perhatian para adam dgn tabaruj tebal di bibirku..aku gunakan untuk mengumpat kawan2 yang aku tidak suka..aku sebar fitnah sini sana..aku gunakan untuk menentang hukumMU! aku gunakan untuk mengeluarkan alasan mengapa aku tidak bertudung,mengapa aku tidak solat! ketika aku berhujah dgn ilmu yg ada..aku kuatkan dan keraskan suaraku dgn harapan mereka memuja hujahku..mereka menyanjung keperibadianku..

Allah..adakah dgn cara ini aku bersyukur?tidakkah aku tahu..ramai si bisu yg mengharapkan mulutnya sempurna berbunyi..dan aku?tidak tahu malu melakukan semua ini?

KESIHATAN..
yang Allah beri agar aku kuat menyempurnakan solat..membuat amal kebajikan..

aku gunakan untuk kepentingan belajar dan duniawiku..siang sibuk kekuliah,malam sibuk dgn ulangkaji,hujung minggu..study berkumpulan,meeting,jumpe kekasih,balik..aku penat..lantas tidur..subuh,zohor,asar,magrib,isyak aku langgar...mengapa aku tak tahu malu..menggunakan nikmat kesihatan yg Allah beri utk aku lakukan semua itu tnpa berterima kasih...?aku mampu untuk berkelah bersama teman..aku mampu untuk menjalani kursus komender..aku mampu ulang alik dari fakulti ke kolej..tp aku tak mampu untuk solat yg hanya statik diatas sejadah..?andainya aku mati....dimana tempat aku?andainya aku mati..dgn cara apa aku dimatikan?

sungguk aku..hamba yang tidak tahu malu!..Allah..

KECANTIKAN..
yg sepatutnya aku simpan rapi..aku buka pabila bersama mahramku sahaja..sbg tanda syukur dan akurku pd perintah MU..

aku abaikan..rambutku biar tidak bertudung..malah aku upload di fb buat tontonan umum..agar mereka yg memandang memuji kecantikan aku..sekaligus mendapat dosa..kadangkala..lenganku yg gebu..ku biar tidak bersarung..,mengenakan baju berlengan pendek.namun bertudung..hanya kerana aku panas dan rimas! legging..aku pakai menampakan susuk bentuk kakiku yg cantik..

aku lupa..bahawa rambut yg cantik ini akan dibakar diakhirat kelak..!
aku lupa..kaki dan badanku yg cantik dan sasa ini bakal ditarik bila2 masa!

rupanya..dgn cara begini seorang mahasiswa bersyukur..

HIDAYAH..
yg Allah beri agar aku istiqamah dlm bersyariat..agar aku gunakan sebaik2nya menjadi hamba yang dikasihi..

aku gunakan sbg perhiasan pd penampilanku..disebalik tudung labuh yg aku kenakan..terselit perasaan bangga pd diri sendiri..aku sibuk perbetulkan aurat wanita lain..tanpa aku sedari..hatiku sebenarnya rosak dgn ujub diriku sendiri..dibawah kopiah putih yg aku pakai..tertanam perasaan suci rekaan aku sendiri..aku tidak mahu melakukan kesalahan agar org tidak pandang serong trhadap aku yg berkopiah putih..bukan kerana sunnah yg sepatutnya aku perjuangkan..!.apabila aku berhujah..harapan menggunung agar mereka memuji aku..mengenali aku sbg seorang yg alim..walaupun pd mulanya aku ikhlas ingin memberikan perkongsian..namun harapan pujian masih aku sandarkan..jika mereka memberi reaksi yg positif..aku tersenyum bangga pd diri sendiri..jika sebaliknya,,aku makin keras berhujah sehingga bercampur antara akal dan emosi..hujah dan terjah!! apabila update status facebook atau berblogging,,aku suka pabila bnyak like..tp..bila..sedikit atau tiada yg like..aku down..aku hampa...

apabila aku beribadah..aku mengharapkan syurgaMU semata2..bukan kerana aku bersyukur dgn hidayah yg ENGKAU berikan..bukan kerana Kau menyelamatkan aku dari kesesatan..lalu..dimana keikhlasan ku dlm beribadah?

Allah..dgn cara ini aku rupanya bersyukur dgn hidayahMU?

sungguh..selama aku hidup..berapa lama shj aku bersyukurdgn sebenar2 syukur..?sedangkan nikmat Allah yg aku gunakan setiap saat semenjak aku dilahirkan tidak pernah berhenti..

andai aku mengingatiMU hanya apabila aku tidak tenang..kesusahan..dan kekecewaan..
aku jadikan belum sampai seru sbg alasan agar aku bebas mengucapkan syukur pdMu dgn cara tersendiri..tidakkah pernah aku sedar..bahawa kematian aku nanti tiada serunya dahulu?

sedarkah aku..diluar sana..ramai yg mahu ditempat aku..merasai kenikmtan spt aku?
betapa ramai anak yg tidak punyai ibu...mendamba belaian seorang ibu,merasai masakan ibu,mendapat doa dari ibu..

betapa ramai diluar sana..mengharap kasih ayah..mengharap pelukkan mesra dari ayah,berbual jenaka bersama ayah...

betapa ramai diluar sana kebuluran menderita bertahun lamanya..mengutip sisa yg bertaburan sbg alas perutnya..

betapa ramai diluar sana mendambakan kesihatan yg sempurna..agar dpt berbakti sepenuh kudrat dan tenaga..

dan aku?
sepatutnya aku malu kerana mengucapkan rasa syukurku dgn sedemikian rupa!
atau sebenarnya Kau telah menutup mata hatiku dari kebenaran dan hidayahMU?
lantas Kau beri aku kenikmatan agar aku terus menjauhiMu??(-______-)


erk...aku dan kau..jom kita taubat nasuha..aku risaulah..kau tak risau ker?
sama2 kita bertaubat..wasalam..

Tuesday, October 4, 2011

Yang Tak Tahu Jgn Kurang Ajar,Yang Tahu Jangan Bajet Alim!! Jom Taubat(^___^)

Assalamualaikum..salam penuh keinsafan..=)

Yang TaK Tahu JnganKurang AjAR yanG tAHU jangAN bAJET aLIM!!
tibe2 aku terasa nk buat entry pasal nie..ngee..jom bace...!

standard lh kan..manusia tak semua sama..ada yg tahap iman up sikit..ada yg turun sikit..macam tu jugak tentang tahap ilmu agama..dan kefahaman dalam beragama...
tapi..jgnlah kita nk berlagak sakan ataupun kurang ajar.. sedar sikit yg kite hidup menumpang dibumi Allah nie...
actualy tiada istilah tak tahu..lebih2 lg tentang hukum Allah yg asas..mcm..solat..aurat..zina.. kalau dh penyelesaian math,kimia,fizik,yg memang susah tu kita boleh tahu..apsal pulak hukum Allah kita tak tahu?kita bukan jahil..!tp  kita buta hati..itulah hakikatnya..!belajar sampai diploma..degree..paling cikai pun spm..mustahillah tak tahu..kn?

kadang2..kita begitu lancang meringankan hukum Allah..solat terutamanya.. suka2 kita jer nak solat atau tak. dgn alasan penatlah..busylah.. tak maluke yg hari2 kita makan rezeki Allah?Allah beri kita mcm2 kebolehan..mcm2 nikmat.. kita masuk u..kita budak pandai...tp..kite senang lenang jer tak solat..sedar atau tidak..tindakan itu sebenarnya diklasifikasikan sbg..kurang ajar..!(-___-)

sedarkah kita???bila disoal tentang aurat..tentang tudung labuh2,paling cikai pun tutup dadalah kn....kita begitu kuat menentang.pelbagai hujah ala parlimen kita utarakan..tanpa mempedulikan firman Allah yang membawa erti..''labuhkanlah hijab kebawah dada..''. mengapa begitu senang utk kita melupakan Firman Allah itu? semuanya kerana begittu mudah sekali kita memandang enteng pd hukum hakam Allah.. Begitu mudah sekali kita memandang enteng pd sunnah Nabi yang membawa maksud..kurangkan bercakap perkara yang sia2..sesungguhnya diam itu lebih baik daripada mengatakan perkara yg tak pasti dan macam2 lg yg telah digarispandukan oleh Rasulullah saw..

ha...yg nie lg best..perasan atau tidak????
bila isu couple hangat dibincangkan kita dengan megahnye membuat konsep couple dalam islam..

''kita boleh couple dgn syarat bla bla bla.. ''

''kalau tak couple macamnana nak cari calon suami..''

''tak salah mencari teman supaya tak sunyi''

''kite perlukan seseorang yg boleh bimbing kita''

''kawan dengan perempuan susah..lelaki lebih memahami..''

''jangan hampakan perasaan die..''

dan bla bla bla..

kenapa begitu susah utk kita ingat ..

firman Allah agar lelaki dan perempuan yang beriman..tundukkan pandanganmu..
oh....(-____-)''

bila disoal tentang tabaruj... kaum wanita pasti menentang!banyak hujah ala parlimen diwar2kan...antaranya:

''kalau tak make up.. muka nmpak pucat..bila muka pucat..nmpk tak kemas..bile tak kemas..ape org cakap!'' huhu....

sebenarnya...kita sedar atau tidak?siapa kita nie?milik siapa kita nie? ya...semua org tahu..kita nie hamba Allah..Allah yang memiliki kita..dah tu?kenapa banyak cakap sangat bila Allah perintahkan agar kita solat..tutup aurat..pakai tudung...jgn bertabaruj seperti wanita jahiliah..jgn dekati zina...@dlm erti kata yg lain..couple..kenapa begitu megah sangat duduk atas dunia nie.makan rezeki Allah,hirup udara Allah.. tapi kita sombong,berlagak,banyak bunyi bila disoal tentang hukum Allah..banyak alasan...!

bagi yang dh ikut perintah Allah pula..kenapa begitu sombong dan megah sangat dgn amalan kita tak seberapa tu?kenapa kita nak bajet baggggguuuus sangat?sedar atau tidak... para sahabat..para ulama terdahulu..amalan mereka amat melebihi amalan kita yang ciput nie? zikir mereka beribu2 dlm sehari..solat mereka beratus2 rakaat..(sunatlah..) hadis yang mereka hafal beratus ribu..Alquran yang mereka hafaz termasuk maknanya sekali...siap tafsirnya..nie.. baru hafaz surah ntah berapa..zikir setakat lepas solat..hafal hadis berapa kerat...dah nk ade rasa megah?bangga? alahai.................. ingat... Allah tidak memandang pd amalan..tp memandang kpd taqwa...mungkin saja..mereka yang tak nmpak mcm alim lebih bertaqwa drpd kita yg dh nmpk mcm ustaz ustazah..huhu..

chill..kite semua tak lepas drpd melakukan kesalahan..apa yg lepas..biarkan berlalu...kita pandang kehadapn  dan mohonlah keampunan dari Allah..berubahlah..dan terus berubah..yang penting,,Yang Tak Tahu Jangan Kurang Ajar YAng Tahu Jangan Bajet Alim!!

BismiLlah...
Ya Allah..Yang Maha Pengampun lg Maha Mengasihani..kami mohon ampun padamu Ya Allah..atas segala kesilapan kami yang lalu..sungguh..kami mengaku ats segala doa,maksiat dan ketelanjuran kami sebelum ini..maka..kami mohon, ampunkanlah dosa kami dan  redalah kehidupan kami Ya Allah..Ya Rabbal Alamin...

tiba2 aku teringat kata2 Rabiatul Adawiyah..''tak malukah kau memohon keampunan dan keredhaan Allah?sedangkan kau tidak melakukan amalan yg boleh mendatangkan keampunan dan keredhaan Allah kepadamu?''

saat ini aku benar2 terkelu..!Allah...(-____-)''