Geng Merah Jambu..!

Monday, July 8, 2013

Bergunakah kita sehingga Saat Ini?

Assalamualaikum... 

Tadi, lepas solat Maghrib,aku belek satu kotak atas almari aku..kotak barang-barang lama.., ade buku Biology SPM ,, ade kad library jaman sekolah.. aku belek satu-satu bende-bende yang dalam kotak tu..sambi-sambil tu aku imbau-imbau kenangan lama-lama.. 

tengok kad library jaman sekolah,ade gambar aku disitu.. alahai... apsal aku rasa gambar dalam kad yang lusuh tu sangat cute berbanding yang sekarang ni? apsal kecute tan dan keayuan berganda terserlah berbanding sekarang yang aku tengok macam....... habedah! 

Ok,bukan itu yang aku nak cakapkan.bukan. 

lepas tu aku belek lak satu-satu kertas-kertas yang ade dalam kotak tu,then.jeng jeng!!

aku terjumpa satu kertas kajang yang penuh dengan tulisan,,ala-ala karangan..aku baca..yelah,takkan aku makan  kertas tu kot! pas tu , aku terdiam.. aku jadi macam terkesima..walhal ape yang aku baca tu tulisan aku sendiri.. aku sendiri lupa bila aku tulis bende alah yang tu..


   
credit to: jujal atau google


bunyinya begini...


" Untuk hari ini, aku bersyukur kerana masih boleh menghirup nafas dan masih bisa bangun melalui rutin kebiasaan pada hari ini.. untuk hari ini,,aku merasa terlalu bersyukur kerana masih diberi peluang untuk hidup lagi dan diberi masa serta kesempatan untuk sentiasa membaiki kehidupan menjadi baik dan lebih baik.. 

Untuk hari yang lepas - lepas..terasa masaku berlalu dengan penuh kekosongan. tiada matlamat,tiada tujuan,tiada pencapaian yang aku rasa boleh membahagiakan seluruh rongga jiwaku..kenapa setelah berbelas tahun aku bernafas,, aku masih tidak merasa nikmat kehidupan?? kenapa semua yang aku ada tidak memberikan aku kepuasan? apa yang aku cari sebenarnya?ape yang aku mahu? kemana aku nak tuju? persoalan yang sering menghantui minda..persoalan yang sebenarnya aku tahu jawapannya tapi tidak pula aku merealisasikannya!

demi mendapat jawapan,demi mendapat kepuasan ,..
bermacam gaya kehidupan aku lalui..sehingga terkadang aku hampir terbabas di pembahagi syariat Islam. Kenapa?? bukankah aku dibesarkan dengan suasana islam? bukankah aku sudah ada didikan Islam yang cukup? bukankah kedua orang tuaku sangat mementingkan agama walaupun mereka bukan ustaz dan ustazah?
dan bukankah aku tahu tentang Islam sehingga membolehkan aku mendapat anugerah cemerlang bagi subjek pendidikan Islam. tapi kenapa aku masih keliru antara dimana harus aku bertapak?? 

dan kenapa aku boleh terkadang melanggar batas dan hukum sedangkan aku tahu semuanya.. aku A+.! Oh!" 

ha..gini lah lebih kurang ayat aku..aku ingat-ingat gitu jeh!! aku pon tak tahun zaman bile aku buat ayat-ayat Cinta ni.

ini buat aku kelu lidah n deras-deras pikir.. bende yang paling aku pikir... 
"selama ni aku praktikan ke segala apa yang tahu? "

"selama ni.. aku dah cukup berguna ke pada kehidupan aku"

"selama ni..berkualiti ke masa yang aku habiskan.."

"selama ni.. nikmat-nikmat yang dapat aku manfaatkan ke tak sebenarnye ni??"


Apa jawapan aku..itu aku punya skrip jawapanlah..SULIT mestilah der tapi aku sesaje jer nak kite sama-sama pikir bende yang sama lah.. engkau hidup bape lame?? 23? 98? hehe.. 
dan berape lama pulak masa yang benar-benar bermanfaat dan beri kebahagian yang sejati..betul-betul berbaloi pada kehidupan kau?

ha..aper lagi..amek kalkulator,kiralah!!

#kalau aku nak repeat paper " Masa Hidup yang Lalu" boleh tak??? 


Gua termenung tak semestinya gua berfikir tentang persoalan gua tadi..
mungkin saja gua tengah berangan ingat kat Aaron Azin..
Manusia kan..
banyak sangat main-main ,banyak sangat leka!! Oh!!
pukul berapa sekarang??


Ok.tu jer aku nak muntahkan. Salam Muhasabah. Wasalam! =)