Wednesday, October 31, 2012

Universiti Sultan Zainal Abidin


Assalamualaikum..
salam bau meggi dari akak....haha..
(baru telan 2 bungkus meggie)

kali nie akak nak buat post khas untuk adik-adik yang nak sambung study kat luar sana. sekarang kan sibuk nak spm kan..mestilah adik2 kat luar sana tu dah merangka masa depang nak dok study mane,bidang ape..tak lupe juga pada adik2 stpm yang pun hampir ke final.. 

so..kali nie..akak nak buat promotion sikit lah tentang sebuah Universiti awam ke 18 di Malaysia.promotion yg akak nak buat nie,,bukan bagi diskaun yuran okeh~! T_T""

UNIVERSITI SULTAN ZAINAL ABIDIN 

1st of all,kalau ada yang dok terbeliak mata,ternganga mulut tu sila sila dan silalah stabilkan wajah anda ye..sebab akak tahu sangat ramai di antara kita tak berapa nak kenal dengan universiti nie.. yelah..nama pun IPTA ke 18 jadi faham-faham jelah..agak jagung dalam dunia IPTA.

Universiti Sultan Zainal Abidin atau singkatannya UniSZA telah berusia 6 tahun sebagai IPTA di Malaysia. Sebelum ini dikenali sebagai Universiti Darul Iman dan nama UniSZA pula dirasmikan pada tahun 2010. Institut ini sebenarnya bermula dengan Kolej Ugama Sultan Zainal Abidin @ KUSZA. Bagi penduduk di pantai timur..Kolej KUSZA merupakan antara kolej yang fopular sebagai kolej ugama.

Terletak di negeri Darul Iman,Terengganu,Universiti ini mempunyai 3 cawangan iaitu:
  • UniSZA Kampus Gong Badak (Main Campus)
  • UniSZA kampus Kota
UniSZA Kampus Besut (dijangka akan beroperasi pada tahun hadapan /2013



mula-mula masa akak dapat offer masuk UniSZA nie akak memang akak terkesima lah kan sebab tak biasa mendengar namanya.. biasa yang akak dok dengar UKM,UM ,UITM,dan semualah yang familiar tu.. so,,1st thing yang akak buat terus search kat tenek cari guane rupenye UniSZA nie..

perasaan best ke tak best memang bermain-main dalam jiwa akak waktu tu..yelah..nama belum fopular lagi..bila orang lain dok tanye akak dapat mane..akak jawab UniSZA,ha,memey tercenganglah mereka hatta sambil menggaru kepala.


 tapi,impression akak bila sampai sini terus berubah dari ragu-ragu tergaru-garu terus boleh ucap that i love u.

UniSZA merupakan sebuah IPTA yang mengamalkan suasana islamik and tersendiri..boleh dikatakan ianya seperti UIA(Universiti Islam Antarabangsa) yang kedua lah. Suasana yang very the nyaman ,berhampiran dengan pantai memang memberikan angin yang sangat sesuai untuk kita as a student.Jadi dok tak yah heranlah kenapa Terengganu nie antara negeri pandai Malaysia.bukan saja dok makang ikang,tapi sebab suasana yang sejuk mata memandang,sedap jiwa merasa.(hamboi..tp dok tipu deh)

UniSZA nie dekat sangat dengan sebuah Universiti awam di terengganu yang lain UMT / Universiti Terengganu Malaysia yang terkenal dengan sains bio-marin. kedua-dua IPTA nie hanya dipisahkan dengan sebatang jalan dan pagar. serious,memang depan2 je..cool kan? boring jalan UniSZA masuk UMT,tak ke cool tu?? kat tempat lain takda tau. =)

Dari segi program nye pulak..macam-macam ade..meliputi berbagai bidang lah.. dan ya..meliputi semua level education lah..start dari Diploma hinggalah ke PhD.. 
tapi...ha,cek nak habaq mai....ada satu pengajian yang TIADA DI MANA-MANA IPTA SELURUH MALAYSIA.. which is..

Ijazah Sarjana Muda Sains Sosial (Antropologi dan Dakwah) dengan kepujian.

yes,one and the only one..and most important is... 
a'ah...nie lah akak punyer bidang.. (memang saja nak havoc kan?heheh...) 

seriously...belajar kat sini memang nyaman..honestly sesuai bagi adik-adik yang tak nak terpengaruh dengan gejala negatif sosial sebab ikhtilaf di sini Alhamdulillah terpelihara..terutamanya di main kampus lah..sebab disitu backbone study adalah pengajian islam.
kepada ibu bapa yang mahu anak-anak berkembang dengan suasana islamik,selain UIA..UniSZA adalh pilihan anda. 

Masjid Unisza (day)
Masji Unisza (night)
Dewan Al-Muktafi bilal Shah
Kolej kediaman pelajar.
Kolej Kediaman Pelajar

Hall di dalam rumah Kolej Kediaman Pelajar

Dewan Kuliah Utama

Bangunan Akademik for kuliah and tutorial

Tasik di Kem Marang milik UniSZA .for kayak.

Bilik di kolej kediaman.


Meja Studi yang comfort.(cewwah)



Library























oh..kalau nak letak semua pic..alamatnya tak tidolah akak..hohohh0.. 

banyak lagi ada..but akak tak keep pic sangat...student mall ada...segala jenis gelangang ada.. macam-macam lah..

honestly memang akak promote pun UniSZA..sebab nak bagi adik-adik dan semua orang diluar sana kenal dgn Universiti Bongsu nie.. kalau tak kenal maka tak cinta..tak gitu kang?


so...kepada sesiapa yang nak mencari info lanjut tentang UniSZA just click meh masuk UniSZA
kat blog akak nie tak boleh lah nak bagi detail nanti jadi official web UniSZA pulak..tak pasal-pasal glamour tw..akak segan..hehe..
btw..sebelum apa-apa...selamat menghadapi SPM dan STPM nanti ,semoga peroleh result gempak and selamat buat planning utk masa depan.
 Salam UniSZA dari akak............peace!
(saja mention 'akak' konon bakal senior buat adik2...tak ke class kan..=) )

3 comments:

Faizol Subhi said...

beznya unisza!!!
teringin nak masuk..hehe

Unknown said...

yg best skali dapat kenal seniorr yg comey2 tuh.hehe..mari ler..

lydia qistina said...

Assalamualaikum kak..sya ni plajar lpsan stpm 2012..ada mhon kursus ni..yg sbnrnya nk tnya,taun ptama nnti subjek bhasa arab dgn talaqqi quran uw wjib ke??sya xde bckground pndidikn agma mcm skul mngah agma ..mcm mna ye??bolh akak jels kan??