Geng Merah Jambu..!

Wednesday, November 9, 2011

Raya Haji..Mengertikah kita atau sekadar berjimba??

Hai..Assalamualaikum..salam satu ummah...
hui...lama betol saya tak berblogging..al-maklumlah sy agak busy prepare nak exam final..blog pun dibiar bersawang..ini pun curi masa sebelum masuk waktu zohor..lalalalalalalala....(^_____^)

so wass up?kpd muslimin dan muslimat sekalian...puas tak makan daging korban?haha..sedikit sebanyak..jamahlah juga daging korban tu..daging penuh keberkatan tu..rugi tak jamah..makan sikit tak naik darah tak..so..makan jelah...sedap tau...(^______^)

rasanya sempat lagi sy nak ucapkan SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILADHA kpd semua mata2 yang sedang menatap blog sy nie..walaupun kita tak pergi menunaikan haji tp kita tetap diberi peluang oleh Allah utk turut sama meraikan Hri raya haji nie..malah..kita turut diberi peluang utk turut mendapat pahala..


Disunatkan kepada orang yang tidak melakukan ibadah haji. Fadhilatnya sangat besar sebagaimana dijelaskan menerusi hadith daripada Abi Qatadah r.a. ujurnya,Rasullullah s.a.w. telah ditanya oleh sahabat mengenai puasa hari 'Arafah, sabdanya bermaksud: "Ia menghapuskan dosa setahun yang lalu dan tahun-tahun kemudiannya."(Riwayatkan oleh Muslim dan al-Turmuzi)




ha...masa 1 hingga 9 zulhijjah yang lepas..awak semua puasa sunat tak?lebih2 lg semasa 9 zulhijjah@hari Arafah..sy ucapkan tahniah kpd mereka yg menunaikan ibadah sunat spt berpuasa semasa tarikh tersebut,tak kisahlah terus 9 hari ker,selang satu hari ker ataupun 9 zulhijjah jer.asalkan puasa sunat..dan perkara sunat yg lain..mcm bnyakkan berzikir..doa..dan mcm2 lg lah...best betol islam nie kan..mcm2 boleh buat utk dapat pahala..(^___^)

semoga ibadah yg anda lakukan dgn hati yg ikhlas akan dibalas oleh Allah dgn balasan yg penuh ganjaran baik di dunia mahupun diakhirat..amin..

JANGAN SALAH SANGKA!!
ha..ingat..jgn salah sangka bila baca hadis di atas.. memanglah dgn berpuasa sunat 9 zulhijjah insyAllah dosa kita yang tahun lepas dan tahun2 kemudian dihapuskan..TAPI...dosa kecil jer tau..dosa besar mcm suka tinggalkan solat..suka pegang2 tgn bukan muhrim..(ops!)... mengumpat...(lagi ops!) awak kenelah bertaubat... baru Allah ampunkan... jgn lupa taubat tau...(^__^)

so..how u guys punyer raya haji kali nie?best?ramai saudara balik kg?makan daging meriah sakan?atau just....ala kadar jer..pas sembelih balik rumah tidor..tu pun kalau tengok sembelih lh kan...

sy tak kisah awak nak sambut raya mcm mana..tp..yang paling2....afdal ialah bersedrhana..ha..jgn raya haji jer bersederhana..raya puasa haritu..ha.hambik kau..lalala..no komen..

apa yg sy nak tegaskan disini adalah..adakah u guys faham erti MENGAPA kita sambut raya haji nie??adakah saje2 nk makan daging korban?pesta daging?so..plez chek it out...inilah pengertian atau pun hikmah di sebalik raya haji yg kite sambut baru2 nie..

a) Memperingati peristiwa ketaatan Nabi Ibrahim a.s yang sanggup menyahut perintah Allah Ta'ala untuk mengorbankan anaknya Nabi Ismail a.s.


peristiwa inilah yang menguji sejauh mana ketaatan Nabi Ibrahim AS kpd perintah Allah..bukan calang2 manusia boleh buat..Allah memerintahkan Nabi Ibrahim agar mengorbankan anaknya Nabi Ismail@dgn erti kata lain,menyembelih anaknya..betapa sukar perintah tersebut namun Nabi IBrahim menyambutnya dgn penuh ketaatan..bukanlah Nabi Ibrahim tak sayang anaknya..tp Nabi Ibrahim redha dan berserah kpd Allah..Allah lebih mengetahui apa yang DIA kehendaki..Subhanallah..malah anaknya Nabi Ismail,turut bersabar menerima perintah tersebut dan turut sama mentaatinya..mampukah kita?kita nie,suruh solat jer pun mcm kene terjun bangunan..liat..payah betol..(istigfar..).lalu dgn ketaatan yg diberikan oleh Nabi Ibrahim dan anaknya menerima perintah tersebut..Allah menggantikan Nabi Ismail dgn seekor kibas..sehinggalah ke hari ini..kita hanya perlu mengorbankan binatang ternakan al-an'am..bukan manusia..disitu...ada sifat Allah..Maha penyayang.. 


tp..manusia skg nie degil..nak lawan fitrah...nak lawan perintah Allah..disuruh sembelih binatang..manusia skg sembelih orang...ha..inilah manusia skg.. disuruh tak nak buat,dilarang makin menjadi2..nauzubillah..semoga kita dijauhkan drpd perkara ngeri itu..(-___-)






b) Melahirkan tanda bersyukur kepada Allah terhadap nikmat-nikmatnya yang melimpah-ruah. 


inilah masanya utk kita bersyukur dgn cara mmbuat ibadah korban..kalau tak mampu..takpe..its ok..dun wory..asalkan kita fhm pengertian ini..awak ada kereta besar..ada duit bnyk..ada rupa paras cukup,lengkap,cantik hensem lagi..*blink2..Alhamdulillah... kehidupan yg semburna..mak bapak bahagia..keluarga tak kucar kacir..duit poket cukup..ilmu bnyak..belajar kat ipt..pandai..ramai kawan.. ha...apa sebab yg awak tak mahu bersyukur???Allah taknak lebih,..Allah bukan nak tengok awak bagi segunung emas pun..DIA cuma nak kita bersyukur jer...


"eh...aku bersyukur lah nie..."
bersyukur hapenyer kalau tak solat..
bersyukur hapenyer kalau malas pergi solat jemaah..(lelaki)
bersyukur hapernye kalau tak tutup aurat
bersyukur hapernyer kalau bila cakap soal islam sikit mulalah melenting,mulalah hujah ala parlimen..
adoyai nyer pun...chill sy BUKAN nak kondem awak..tp kalau terasa..erk..minta maaflah ye..sy cuma jalankan tugas kite semua..kite semua adalah daie..yg ada tanggunjawab utk sampaikan yg benar..lalalala...


ye..syukur tu tak perlu tunjuk2..tak solat tak semestinya tak bersyukur tapi..it is simbolik beb..


contohlah kan.. 


korang ada awek..korang syg gilerrrr kt awek tu..awek korang pulak baik gilerrrrrr kat korang.tp korang tak pernah pun belanja makan ker..bagi hadiah ker..wish thank u pun tak pernah..i love ker....padahal korang syg gilerrrr kat die...rasa2 lah kan..awek korang tu fed-up tak dgn korang?ha..jp lg putus lh tu kalau korang cm uh...


nie analogi jer...(ingat!couple2 tak boleyh ea..)


lebih kurang cm uh lah konsepnyer...t Allah fed-up... Allah tarik balik aper yg awak ada..baru tahu...(fed-up bukan sifat Allah..nie analogi jer)


so?tunggu apa lg...bersyukur with simbolik lah bro...tak mainlah syukur takat mulut jer...takda class!


c) Menanamkan perasaan kasih-sayang antara si kaya dengan si miskin. 

binatang yang dikorban akan dibahagikan kpd si pengorban,fakir dan juga org2 islam.. tak kiralah kaya ker..miskin ker..sedang2 ker... semua org islam akan dapat bahagian masing2..sapa tak dapat tu erk... ada masalah ker aper ker..tak tahulah pulak..rujuk ketua kg @ketua mukim lah..so...akan wujudlah perasaan loving2 antara kite semua.. yg penting kene ikhlas... jgn buat korban tapi masa bahagikan daging muka kelat jer..... muke nak makan semualah lembu sekor tu..jgn macam tu... nanti sia2 pulak ibadah korban tu nnti..sape yg rugi? org yg korbanlah..!org yg dpt daging ok jer..dpt buat sup lg..lalala...haha!



so.. kite sama2 lah tengok sendiri dalam diri kite..raya haji kali nie apa yg kite dapat?
kite dapat tak pengertian raya haji yg sebenar?atau kite sekadar berjimba...makan sup..panas2...campur sambal kicap atau sambal lada dalam sup..pergh....!


lalalala...jimba,jimba jugak..tp islam,iman,taqwa,,ini 3 perkara...jgn buat main,jgn buat sesuka hati..pd sape2 yg ase raya haji kali nie tak complete..tak buat perkara sunatnyer..its ok..doa bnyak2..agar ada umur yg pnjang...cuba lg tahun depan ok... jgn putus asa..yg penting...ada perubahan KE ARAH KEBAIKAN..


oklah... salam aidil adha....salam penuh keinsafan...
wallahualam...
assalamualaikum...(^_____^)