Geng Merah Jambu..!

Friday, September 30, 2011

Kenapa Kita Dapat Kawan Yang Menyakitkan Hati??


Assalamualaikum..salam penuh kasih sayang.buat semua yang bergelar teman,kawan,dan sahabat..walau dgn siapa anda berkawan..tak smestinya dgn aku..hehehehe...(^___^)

entry kali nie aku terasa nk berbicara soal kawan..soal persahabatan.. smua orang ade kawan.dan sahabat..serta teman masing2..kn?

jadi,bila kita dh ade teman..dh ada kawan mahupun sahabat.. pasti ada yg tak kena..pasti ada salah faham..dan ada rasa tak puas hati dgn kawan kita tu..ada yg kawan tak reti jge hati kita..ada yg kwn makan kawan..ade yg kwn mcm nk tak nak..ade kwn yg tak suke tngk kite senang..ade yg terlalu amek berat smpai kite rimas..dan mcm2lah....

bila dh mcm tu..mulalah kita mencari kesalahan kawan kita itu..lalu terus melupakan kenangan masa2 yg dh diluangkan dulu..paling hebat lg..kite hebohkan kesilapan die..kite hebahkan aib die..kita canang lg sikap buruk die..huhu..bestnyer!!!(-___-)'' huhu...

sampai kadang2 pernah terlintas dihati..mahupun terluah dibibir..'apsallah aku dpt kwn macam tu!!' kan?..aku lah...korang tak...korang baik...(^__^)\/

bile dh fikir mcm tu.. automatik..kite akan mule benci die..mula sisihkan die.. mula sumpah seranah die dlm hati..dan kadang smbil mengumpat dgn kwn2 yg lain..aish...(-___-)''

kita terus lupakan apa yg pernah dikongsi dulu..ape yg pernah dirasai dulu..gelak ketawa bersama2.. ngumpat ngutuk bersama2..(astagfirullah...jgn amalkan ye!)makan berkongsi.. senyum tawa pengubat sepi kita..lepas kuliah lepak sama2..shopping sama2..ponteng kelas sama2..teman pergi tandas sama2..alahai..bnyaklah yg bersama2... macam2..

bile dh ade yg tak kene..mudah betul kita lupakan semua tu ek?

pernah tak kite terfikir..sebab ape kwn kita mcm tu?sebab ape kita dpt kwn macm tu? sebab ape kita dpt kwn yg menyakitkn hati mcm tu.!.hai..geram betullah!!haha..=)

sebabnyer mudah jer..sebab..kite memang layak dpt kwn mcm tu..!simple!.. haha..

eh,apsal pulak?aku tak mcm tu k..aku tak pernah mcm tu k..

yeke?betul???pasti ker?

=) chill lah..kadang2 kita tak sedar..macammana sikap kita bile kita bersama2 dgn kwn2 kita..kita rasa kita dh bagus n pandai jaga hati kwn..tp hakikatnyer?hanya kwn kita jer yg tahu..sbb hari2 die bersama kita.. mungkin skg kite ok..tp dulu2..masa 2 3 tahun yg lalu..?mcm mana sikap kiter..?pasti ker kwn2 kiter terima kita dgn hati yg amat senang sekali tanpa ada apa2 masalah?

aku sendiri lh kn..kadang2 mcm bajet bagus sngt...rasa mcm sikap kita dh ok dh..dh sedaya upaya jaga hati kwn..tp... kenapa masih ade kwn yg tak jaga hati kita?jawapan aku utk diri aku senang jer..mungkin aku ada terlepas pndang..mungkin pd aku dh ok tp pd kwn2 aku tak..who know?

Allah itu Maha Adil..DIA beri apa yg terbaik utk kita..termasuklah kawan2.. so..bila kita dpt kwn yg baik..maka sebenarnya dlm diri kita ada sikap yg baik..sebab org yg baik memang nk kwn dgn org yg baik kn? sama juga bila kita dpt kwn yg agak sengallah sikap die tu..maknanya adalah yg tak kene dgn diri kita..adalah yg sengal2 nyer jugak tu..sebab yg sengal pun suke cari yg sengal2 jugak..=) mungkin kite tak perasan.. cube cari kwn yg memang jujur dgn kite..memang open minded n ada pemikiran yg matang..yg tak menyebelahi sape2..tanyer die..mcm mana sbnrnye sikap aku..?then bile die dh terus terang..kite kene terimalah..jgn masam muka pulak..memang nk kene tamporlah tu!(-____-)''.

then kite fikirlah balik..kenapa kwn kite mcm tu??jgn asyik nk salahkan org jer kejenyer..

memang susah nk cari kwn yg bersama dgn kita bile kite susah..bile kite sedih..tp..tak semestinya kwn yg menyakitkan hati tu.yg dgn kite bile kite senang jer tu tkda gunanya...takda fungsinye dlm kehidupan kita...sekurang2nyer,,kehadiran mereka tak membuatkan kite sunyi 24 jam..dan..sebenarnya kehadiran mereka yg sengal dlm kehidupan kite mengajar kita..JGN JADI KAWAN YG MCM TU!..cuma kite sedar atau tak jelah kan...

so..redhalah...dan sentiasa bersyukur dlm menerima pelbagai jenis ragam kawan..ingat..kite pun bukannyer bagggus sangat..so..tak payah nk demand sngtlah kn..dan lg satu...jgn sesekali hebahkan sikap buruk kwn..except bile nk cerita atau luahkan dgn someone..itupun mesti dgn seorang shj n boleh dipercayai..
sbb..hebahkan sikap buruk kwn..ngumpat pasal kwn..itu pun dh nmpk sngtlah kite layak dpt kwn sengal n menyakitkan hati mcm tu....(^__^)\/dh memang padan sngtlah tu...

kpd semua kwn2 Cik Hani..awak semua..sentiasa sy syg..walau macammana pun awak semua..terima kasih kerana sudi berkawan dgn saya...(^__^)\/

salam ukhwah..salam penuh kasih sayang!!
selamat berjuang dan jgn sesekali putus asa dlm mencari seseorang yg dialah kawan,dialah teman,dialah sahabat,dialah segalanya..
bile dh jumpe tu hargailah yer..sebab.. peluang utk kite jumpe seseorang yg memang dielah kwn,teman dan sahabat,fhm segalanya tntang kiter.. tu hanya sekali jer dlm hidup kite.. kalau kite sia2kan..haha..pasnie memang awak jumpelah kwn yg menyakitkan hati..pdn muke..hahaha..mari kita hargai semua KAWAN kite walau macamna pun mereka..ayuh!...=) haha..tata..wasalam..

Thursday, September 29, 2011

Kisah Tauladan Di Sebalik Bismillah..



Ada seorang wanita tua yang taat beragama tetapi suaminya seorang yang fasik dan tidak mahu mengerjakan kewajipan agama dan tidak mahu membuat kebaikan. Perempuan itu sentiasa membaca Bismillah setiap kali hendak bercakap dan setiap kali dia hendak memulakan sesuatu sentiasa dimulai dengan Bismillah. Suaminya tidak suka dengan sikap isterinya dan sentiasa memperolok-olokkan isterinya.
Suaminya sentiasa mengejek; "asyik Bismillah, Bismillah. Sekejap-kejap Bismillah. Isterinya tidak berkata apa-apa sebaliknya dia berdoa kepada Allah supaya memberikan hidayah kepada suaminya. Suatu hari, suaminya berkata, nanti akan aku buat kamu kecewa dengan bacaan-bacaanmu itu.
Untuk membuat sesuatu yang memeranjatkan isterinya, dia memberikan wang yang banyak kepada isterinya dengan berkata : "simpan duit ini".
Isterinya mengambil duit tersebut dan menyimpan di tempat yang selamat. Disamping itu, suaminya telah melihat tempat yang disimpan. Kemudian dengan senyap-senyap dia mengambil duit tersebut dan mencampakkan beg duit ke dalam perigi di belakang rumahnya.
Setelah beberapa hari kemudian, dia memanggil isterinya dan berkata : "Berikan padaku wang yang aku berikan kepada engkau dahulu untuk disimpan". Kemudian isterinya pergi ke tempat dia menyimpan duit dan diikuti oleh suaminya dengan berhati-hati dia menghampiri tempat itu dengan membaca Bismillah.
Dengan kuasa dan bantuan Allah, duit itu berada di tempat simpanan tersebut.
Alangkah terperanjatnya si suami.
Dia berasa bersalah dan mengaku segala perbuatannya kepada isterinya. Ketika itu juga dia bertaubat dan mula mengerjakan perintah Allah dan dia juga membaca Bismillah apabila dia hendak memulakan sesuatu kerja.
Luahanrasacikhani:*Subhanallah.. seringan2 lidah menyebut Bismillah itu..hikmahnya begitu besar..semoga kisah ini dapat menjadi satu platform utk kita mengamalkan Bismillah dlm setiap apa yg ingin kita lakukan..bukan susah pun kan?
wassalam..Allah Yu Barik Fiq..(^___^)

Wednesday, September 28, 2011

Putus Cinta:Rahmat Allah kepada kita.

Qhadijah merenung keluar jendela,pandangannya sayup2 menerobos lohong jendela,menikam tiap2 sesuatu yg dilihatnya. Perasaannya campur baur..sedih,dendam,pilu,sakit,perit..semuanya menjadi satu.Bertapak dihati yg kecil itu.serta merta.. terasa hangatnya si air mata..menuruni pipinya..laju..laju..dan makin laju..

Balqis menguak pintu biliknya perlahan.keletihan berjalan pulang dari fakulti masih kuat terasa di kakinya.. belum pun sempat pintu biliknya dikuak habis,suara tangisan sahabatnya,Qhadijah terus menerjah pendengarannya.Balqis mengeluh perlahan.Sudah berapa hari sahabatnya begitu.

Balqis:Qhadijah..,sudahlah..berapa lama lagi kau nk mcm nie?kusut lah aku tengok..kwn-kwn kau semua mengadu kat aku..kau dh tak pergi group discussion akhir2 nie..kn?Qhadijah,itu kan sem projek kau..

Qhadijah:Balqis..kau tak fhm ape yg aku rasa skg nie..sbb kau tak pernah bercinta dan tak pernah putus cinta!jd kau jgn masuk cmpur hal peribadi aku!aku tak fhmlh..apa sebab pertunangan kami nie putus?!aku tak tinggalkan solat..tak pernah berduaan..kau sendiri yg teman aku..apatah lg berzina!jd kenapa Allah putuskan pertunangan nie?

Balqis:Qhadijah..jodoh pertemuan kan rahsia Allah.. mungkin dia bukan jodoh kau..doalah bnyk2..jgn cm nie..Allah Maha Mengetahui..

Qhadijah: doa? aku dh doa lah.siap buat solat istikharah lg sebelum aku terima si Saiful tu.. hati aku tenang jer bile terima die. kami serasi..dan aku rasa itu jodoh aku.. keluarga semua dh setuju..walimatuurus dh tak lama lg. yang aku tak fhm skg nie..kenapa Allah putuskan hubungan aku dgn dia..sedangkan Allah tahu yg aku syg dia.!kenapa Balqis!Allah tak adil!kalau dia bukan jodoh aku..kenapa Allah aturkan pertemuan kami..dan kami bertunang?

Balqis mengucap panjang..Ya Allah..ampunkan sahabat aku ini.. Dia sedang dalam tekanan..Beri dia ketenangan Ya Allah.. sahabatnya ini perlu dibrainwash..ye!

Balqis:aku rasa..aku tahu kenapa pertunangan kau dgn Saiful tu putus.

Kenapa!!qhadijah menengking kuat..geram dgn sahabatnya yg dari td sibuk akan hal putus tunangnya.

sebab kau lebihkan Saiful dari Allah!

eh,apa yg kau merepek nie?Saiful is Saiful ok.. Allah,Allah lah..!rengus Qhadijah.

mcmlah aku tak nmpk..tiap kali kau lepas solat,bila saiful telefon kau,cepat2 kau angkat kol die..doa kau pd Allah masa tu mana?zikir dan witir yg selalu kau buat sebelum kau dgn Saiful bertunang,,tak pernah putus2 kau buat..hilang,lenyap mcm tu jer bile saiful kol kau lepas solat.bila saiful tanya kau..ape yg kau sdg buat..kau jwb..Alhamdulillah..dah sudah solat.. walhal..kau tergopoh2 angkat kol dia. bila saiful tanya mcm2 pasal agama kt kau..kau jawab dgn penuh keyakinan,,tp lepas tu..kau sendiri cakap  kt aku mudah-mudahan saiful lebih tertarik kt kau lepas nie..kau tak tarik saiful dgn kecantikkan kau..tp kau tarik saiful dgn ilmu kau..kau tak ikhlas berkongsi ilmu dgn saiful!

memang kau masih bertudung labuh,kau tak bertabaruj bila nak jumpe saiful..tp..apa yg selalu kau tanyer pd aku bila nk jumpe saiful?'balqis.tudung aku ok?baju aku ok?' apa makna semua tu?kau tetap nk kelihatan menarik dan cantik depan saiful kn?walhal sebelum ni..bila kau berdepan dgn mana2 lelaki..kau tak pernah kisah pun tudung dan baju kau tu!

ya!..memang kau tak pernah berduaan dgn saiful..aku yg akan teman kau..tp..hati kau?berduaan tak dgn saiful?masa kau lihat saiful..hati kau pd masa yg sama..ingat Allah tak?atau penuh dgn saiful jer?

ya..kau berdoa..supaya kau dijodohkn dgn lelaki yg baik..tp hati kau?kau mohon..kau arahkan Allah agar jodohkan kau dgn saiful..kan?sebab tu kau tak dpt terima bila kau putus dgn saiful..doa kau lain..tp hati kau lain..kau tutup doa kau..dgn saiful,saiful,saiful.

kau ingat..Allah tak cemburu ke?seorang hambaNYA yg sebelum nie...istiqamah dlm zikir dan witirnya selepas solat.. amat merendah diri dan tidak mahu adam memandangnya sbg seorang yg cantik penampilannya..ikhlas dlm perkongsian ilmu agamanya..hatinya penuh khusyuk trhadap Allah setiap masa..doa dan hatinya selari bersama tangisan yg penuh ikhlas kau pohonkan sentiasa..sehingga aku..turut mengagumi kau..

mungkin Allah nk uji..sejauh mana kesetian kau pd DIA..sbb itu..Allah aturkan pertemuan kau dgn Saiful.. 

tapi..selepas kau bertunang dgn saiful.. sikit demi sedikit..perhatian kaw pd Allah..kau alihkan pd saiful.. 
Qhadijah..Allah cemburu kt kau..Allah mahu kau jgn lalai..sentiasa beri perhatian pd NYA..mcm dulu.. sbb.. Allah syg kt kau.. DIA syg sngt kat kau... DIA nak kau cari DIA balik bila kau putus tunang..DIA sedang tunggu kau..tu..sejadah tu.. pergilah.. DIA sedang tunggu kau Qhadijah.. 

juraian air mata tidak tertahan..baru kini Qhadijah sedar akan kealpaannya..Balqis diraih erat kepelukannya..esakan tangisan kuat kedengaran..bersama keinsafan yg bertaut dikalbu..memadam segala salah sangkanya pd Allah..sejadah di atas katil menjadi tumpuan... pelukan dilepaskan.. 

DIA sedang tunggu aku..dh lama aku aku tak bermesra dgn DIA..dalam sujudku yg panjang..Allah.. Aku jua merinduiMU.. ='')


Tuesday, September 27, 2011

Sayang,kenape tutup separuh jer?(+,+)

Assalamualaikum..
salam sayang..
aku nk amik kesempatan jap..nk ucap ase syukur pd Allah sbb msih beri aku peluang utk bernafas smpailah ke skg nie.. Alhamdulillah..=)

skg nie mcm2 fesyen yg aku nmpak.. tu ha.. kt pasar td..mak oi...mcm2 jenis tudung aku belek..(belek jelah kn..)org yg aku jumpe td pun mcm2..

seriously..aku memang suke memerhatikan org..bukanlah memerhati mcm pegawai polis.. saje..tengok2 ragam manusia yg bermacam2 ragam..

bila aku tngk manusia2 skg..terutamanya WANITA.. dara dan mak dara termasuk janda.. hmmm ade sebahagiannya yg membuatkn aku terdetik begini.. 'Sayang,kenapa tutup separuh jer?'' huhu..

nie aku tngk kt pasar kt planet pluto sanelah kn..kt bumi nie..takde cm uh..huhuhuhu...(+___+).. bile dh bertudung,baju pulak ketat2 smpai nmpk bonjolan2 lemak..termasuk bonjolan anugerah Allah yg sepatutnye ditutup.. bile dh berbaju ok..longgar.. seluar pulak tight..ntah boleh jln ke tak tu tak tahulah.. nipis pula..huhu...nmpk aksesori superman yg plng gah itu.. bile baju seluar dh ok.. tudungnyer pulak nipis..nmpak
telinga..cekak rambut..anting2..

aku pun tak tahu..ape mereka buat actualy..ape yg mereka nk tutup actualy.. aku bukan nk meyibukk.tak...! cume..if nk tutup..tutuplah betul2.. bukan aku nak mereka semua pakai tudung labuh2..baju jubah..longgar2..smpai boleh terbang..@seluar aladin saiz xxxxxxxLLLLLLLLL .cume..syg...awak dh cantik.. tp..bile awk tutup separuh2 nmpk mcm tak trendy..nmpak mcm tak cukup bajet nk trendy pun ade..

dan lg satu.. jgnlah mempermainkan aurat.. aurat nie diadakan utk memelihara kehormatan manusia..khususnya wanita.. jujur.. ramai lelaki sebenarnya tidak suka penampilan separuh pd wanita.. jd.. bile kita rasa ramai lelaki suke melihat kita mcm tu.. kita silap.. dibelakang kita..maruah kita akan dikotakkatikkan..wanita..letaknya dihati..bukan dikepala..bukan dikaki..

so..tutplah betul2..jgn separuh2..bila asyik terdedah2..bonjol2 tu nmpak... lama2..bukan chantek..tp jelik..org lg menghargai mutiara dilautan yg dalam..drpd mutiara yg kt tepi pasar..walau bertutup dgn bekas kaca..tp.. berhabuk..dan kecantikkannya sudah dimamah mata...dh tak suprise dh...(^__^)

islam dh syariatkan garis2 aurat dgn sempurna..islam adalah sempurna dan indah..maka bila kita mengikutnya..barulah kita sempurna dan indah....yes..nobody perfect..tp at least kite cube jd perfect..bukan hipokrit..tp..inilah syariat..inilah hukum..yg tidak boleh dipermainkan..hiduplah dlm keindahan islam...insyaAllah..Allah akn membalas segala kebaikan kita..itu janji Allah..Subhanallah..

ini adalah peringatan utk aku sndiri..name pun blog aku kn...so..kita same2 berubah dan terus berubah..!junjunglah maruahmu wahai wanita..jgn biar lemas dilautan nafsu lelaki..
kalau kita tak jage maruah kite..sape lg nk jage?
=) salam muhasabah..
wassalam...(^___^)\/

Saturday, September 24, 2011

Be Sporting dengan Jemaah Tablig..peace!(^___^)\/

Assalamualaikum..
Alhamdulillah.. hari nie aku masih tersenyum..tiada duka apatah sengsara yang hebat2..terima kasih Allah..=")

korang pernah nmpak tak jemaah tablig? satu rombongan yg ada dlm 6 org kot lah.. yg dtg dari rumah ke rumah atau surau ke surau..atau dtg ke orang perseorangan yg minta sedikit masa kat kite..then die akan ade bg ceramah sikit..then dia ajak pergi surau@masjid..mcm nie..

ha..pernah nmpak?atau pernah didatangi tak? hehe..
emm ape ek reaksi korang? suke ker..menyampah ker...tadah jelah telinga ker..atau layankan jelah..?
ape reaksi korang tu hak korang lah kn..ade aku kisah? cume aku ada sedikit perkongsian lah bab tindakan kita @pandangan kita terhadap jemaah tablig nie..

seriusly..before this aku meyampah bile nampak kelibat jemaah tablig..well.. aku kn 'mualaf'. bile nmpak jer jemaah tablig aku mesti rasa meluat,tak suka,benci..n semualah seumpamanya..

semua hanya disebabkan insiden ada seorang jemaah tablig yang pndang aku mcm tak pernah nmpk perempuan..mcm nk telan!..sejak dari hari tu..impression aku terhadap jemaah tablig secara keseluruhannya terus jd negatif mcm yg aku luahkan di atas td..

Alhamdullillah..aku bersyukur sngat dgn peluang yg Allah beri pd aku yg hina nie..yg dh sipi2 jer kt tebing neraka nie..utk tahu tentang jamaah tablig yg sebenar..huhuhu  =") maafkan saya ya andai ada diantara anda yg bace nie ada kaitan dgn jamaah tablig..im so sorry..huhuhu..="(huhu..

aku pernah dgr luahan org kt planet pluto..bukan koranglah kn..yg dieorang memang tak suke dgn jemaah tablig..tak selesa..mcm menyibuk pun ada..mengganggu pun ada..setakat tomahan ckp nk tunjuk baik konon..memang dh selalu sngtlh org planet pluto tu lemparkan bile aku tnyer pndapat dieorg pasal jemaah tablig..yelah..kt pluto tu dh moden..tablig2 nie dh tak main dh.. nk dakwah kt tv lh kn..bru ada stndard.. ceh!! dasar lupe sejarah betul ek org kt planet pluto uh..

tak macam korang.. aku yakin..korang semua tak mcm uh..=) insyaAllah..Alhamdulillah..

yg jemaah tablig tu pulak..dh tahu ramai tak suker..apsal nk bertablig2 lg??adoyai...rimas!!!


(^____^)chill2..n relax..
sebelum korang diapi2kan lg oleh aku..beter korang bace dulu perkongsian aku yg seterusnya..

Tablig merupakan salah satu sifat Rasul yg 4 yg membawa makna menyampaikan..jd sesuailah dgn apa yg kita nmpak jamaah tablig buat..mereka menyampaikan sesuatu.. ini taklah membawa makna yg dieorang nie rasul..Nabi Muhammad adalah nabi dan rasul terakhir..dan bukan pula mereka nie rasul atau nabi palsu..kalau ada pun..maybe berapa peratus jer..ajaran sesat lh tu mknenyer..tu lain ceritalah kn..

mereka ini hanya menyambung tugas Rasulullah..menyampaikan kebenaran..dengan cara mengajak ke masjid..mahu menghidupkan masjid.. ye..kt tv pun boleh jugak ..tp..dengan cara face to face itu adalah SUNNAH..jd..salahke kalau mereka melakukan sunnah? yg wajib pun tak penuh..inikan pulak nk kondem org buat sunnah..patutnyer respect lh sikit..nie tak..kutuk pulak..tak segan ker?bukan koranglah..org kt planet pluto..=)

jamaah tablig nie pulak terdiri drpd org yg dh lama join..baru join..(maaflah..aku tak berape ingat sngt die punyer nama2 khas dlm jamaah tablig nie) so...bukan semua dh pro..ada yg baru satu hari nk join..jd mestilah ada silap2 sikit..dieorg baru nk belajar..dieorang pun mcm kite juga..manusia biasa.. jd..bile nmpk jamaah tablig tngk korang mcm nk telan..berbaik sangkalah..mereka itu budak baru..(hihi..alhamdulillah aku dh sedar)

kite kene ingat..tak semestinya hanya orng yg dh pro agama jer yg boleh menyampaikan kebenaran..mengajak ke amal makruf..sapa2 pun boleh..kalau nk tunggu org yg dh pro jer..makanya..sikit lh org yg nk menyampaikan..walhal..tugas menyampaikan amal makruf nahi munkar itu actualy tugas setiap org islam..jd..tak kisahlah sape kn..

kite pun pulak..jgnlah nk berlagak..if kite dh pro agama ..then jamaah tablig dtg kt kite..share jelah pape..dgr jelah ape die sampaikan.. ingat..ilmu yg kite ader tu bukan kita punyer..Allah punye..jd..jgnlah nk berlagak pulak..kng nanti kene tarik..padan muka.. menyesal tak sudah t..huuhu..

ade org cakap..jammah tablig nie tinggal anak bini lame2..tak bg nafkah.. ceh!! chill lh..korang tahu ke.cer yg sebenar..tahu ke hal rumah tangga dieorag..ade anak bini dieorang ngadu kt korang?ni aku ckp kt org pluto tw..bukan koranglah..korang baik..=) manalah tahu kot2 kt bank die berjuta die tnggalkan utk rumah tangga..korang ape tau.. lgpun..bini die chill jer..anak die relax jer..korang pulak nk lebih2..amboi...! if ade pun yg memang tak tinggalkn nafkah anak bini..tak semua.. ini tanggungjawab individu bergelar suami..bukan semua mcm tu..so..jgnlah disebabkan nyamuk seekor..kite bakar rumah pulak sebab benci kt nyamuk yg seekor tu..

ada pulak yg tak bagi jamaah tablig menumpang kt masjid atau surau kt kawasan kediaman korang.. jamaah tablig nie ada masak2 lh jugak kn utk tmpung perut dieorang yg keluar berjemaah berhari2..takkan lah nk makan kt kedai jerk...so..dieorang tumpang lh kat masjid @surau..ade lah masak2 sikit..guna air..guna elektrik masjid @surau.. then..ada pulak pihak yg tak bg guna semua itu..Ya Allah..jgnlah nk berkira sngat.. bersedekahlahkan.. jamaah tablig tu berkorban demi untuk meningkatkan spritual dlm diri mereka n kita..sebar amal makruf nahi munkar pd kita..apalah salahnyer..hadiahkan mereka penginapan kt masjid @surau tu.. kalau konsert2 yg dedah2 aurat..lompat sini lompat sana..sanggup pulak sumbang duit beli tiket.. bil api air berapelah sngat yg dieorang guna..kalau nk dibndingkan dgn tiket konsert super junior tu? adoyai..

ada pulak yg kate..tablig nie takda style..asyik pakai jubah putih jek... baju lain tak boleh ker..hahaha.. mereka nie smbil2 nk hidupkan masjid@surau..mereka juga nk hidupkan sunnah..sunnah Rasulullah saw. ..putih kn melambangkan kesucian.. kopiah..serban..janggut..itu sunnah.. salahker dieorang nk hidupkan sunnah..?dgn rambut perempuan yg haram lelaki tengok..chilll jerk..nie dgn kopiah,janggut,,,jubah..nk kondem lebih pulak..kn bagus kalau kondem rambut wanita islam yg tak ditutup di khalayak bukan mahram..ke jeles...sebab jammah tablig cukup kain nak buat baju.. awak pulak pakai baju adik..hehehe..nie aku ckp org pluto eh..korang jgn terase pulak..=)

so...chill lah.. be sporting lah beb dgn jamaah tablig nie.. dieorg buat bende baik lg bagus kot..sunnah lagi.. apsal nak marah2..nak benci2..(aku lah tu dulu...='( .. dhlah takda sngat tugas seru amal makruf nahi munkar tu..nak join tablig apatah lg.. so,respectlah jamaah tablig nie..ape yg dieorang smpaikan..ambillah iktibar.. kalau memang nk cepat sngat tak dapat nk layan jammah tablig punyer ceramah yg kejap uh..mintaklah diri elok2.. tak perlu nk tinggi suara..buat sakit tekak n hati jer..bukan dpt kfc free ke.. dapat kek secret recepi ke pun kalau tinggi2 suara marah2 dgn jamaah tablig tu..

pilihan di tngan anda..ape tangapan korang..reaksi korang..tu hak korang..ade aku kisah? cume..korang nk yg mana..hidup dikelilingi maksiat n ajakan kearah maksiat..serba serbi duniawi.. atau hidup dikelilingi dgn adanya peringatan2 ke arah kebaikan.. tentang akhirat...ingat..dunia nie..tak lama lg nk kiamat.. akhirat juga yg kekal..so..beruntunglah ada jamaah tablig..n hormatilah mereka..

peace!be sporting ya!!(^___^)wassalam...

Monday, September 19, 2011

PURDAH VS TUDUNG LABUH VS TUDUNG TUTUP DADA.



Assalamualaikum.. aku suka berbicara soal tudung. yelah..tudung nie kan aset utama wanita islam..
bagi muslimah yang ammat menitikberatkan soal tudung..pasti mereka selalu bermain2 dengan pertanyaan yang mana satu tudung terbaik untuk mereka..


TUDUNG BERPURDAH
@
TUDUNG LABUH
@
TUDUNG MENUTUP DADA.

ini pendapat akulah..

pada aku.. ketiga2 tudung ini terbaik.. sama terbaik.. selagi kita ikhlas memakainya.. tak kisahlah apa pilihan kita.. ikut suka lah kan..

tapi ..masalah yg sering aku dengar..bile kite dh pilih tudung labuh..kite tak boleh terima purdah atau tudung tutup dada.. pada kite yang dah pakai tudung labuh..always pertikaikan mereka yg berpurdah n tudung tutup dada..sama juga pada mereka yg dh berpurdah atau tudung tutup dada.. masing2 sangat taksub pd penampilan diri sendiri..bukan koranglah..ni aku cakap orang yg kat luar bumi sane..huahuahua...

mcm..

'tak payahlah nak berpurdah2..tutup muka bukan wajib kot.. labuh sudah..'
'apsal tak labuh?takat tutup dada je?'
'apsal takde purdah,wanita kan fitnah?'
ala,,takpayah nak labuh sngtlah..tutup dada dh lah..'

huhuhuhu  (-_-)'' inilah yg seringkali aku dengar daripda sebahagian muslimah yg kat luar bumi tu.. cukup2lah tu.....chill ok??  its up to koranglah nak pakai tudung yg parat mana labuhnye..setakat tutup dada?labuh?atau purdah...sebab....


YANG PENTING
TUTUP DADA TU... WAJIB OK..

fesyen ape sekalipun tak kisah..sebab islam tak melarang kita nak berfesyen..ha..pandai2lah korang lilit selendang ke..ape ke..YANG PENTING TUTUP DADA TU.. tak kuasa i buat tutorial utk korang..hehe..bukan mcm tu..saya malu actually..cewwah!

so..ini cara aku.. pada aku.. ketiga2 style tudung nie sama baiknya.. mungkin ade kurang ada lebih..tapi itu semua bergantung kpd niat korang,niat kite bile mnyarungkannya..tak guna tutup aurat tapi hati dengki n asyik nak cari kesalahan orang jer kejenyer..

yes!!hanye tiga style nie jer yg aku iktiraf sbg style islam.. xcept...tudung utk badan beruniform..sebab baju badan beruniform longgar dan tegak..takda lekuk..if buat besar lah... kain tebal..keras pulak tu.. adoi...yg lain2 sorry... sebab baju kite2 nie kain lembut2..mudah lekuk2.. so..dah tak menutup aurat kita..tudunglah pelengkapnya.. jadi..pilihlah..awak nak yang mna..tudung tutup dada,tudung labuh,atau purdah?

kita beramal dan memakai tudung yg betul bukan untuk menunjukkan yg kita nie alim..atau bukan selepas kita pakai tudung yg betul kita tak boleh buat kesalahan..ini adalah PERINTAH ALLAH.. dan ingat hakikat yang kita nie..adalah.. HAMBA ALLAH...

ade byak style tudung yg boleh kita cuba untuk pastikan yg kita memakai tudung yg betul..bukan takat tutup kepala jer..so..kreatifkan lg pemikiran anda lah yer??

kpd free hair.dan yang pakai tudung tapi pendek2 nmpak dada,ketat2...no...aku tak letakkan ape2 komen atau apa2 hukum atau apa2lah..pada mereka.. yang pasti..free hair itu haram didalam islam..dan firman Allah agar melabuhkan tudung tutup dada itu memang ada.. itu jer..so..just fikirkanlah sendiri..

pada anda yang TUDUNG TUTUP DADA,BERPURDAH,@LABUH

chill....
jgn taksub sngat...
takut jadi ujub..
dan takjub...
apa yang penting..
tudung haruslah labuh menutup dada..
so..
u oll semua tergolong dalam orang yang labuh menutup dada..
cume niat kita jer... yang membezakan kita semua...
memang tudung tutup dada,purdah,labuh ada kebaikkan dan kelemahan tersendiri..pandai2lah kita mengimbanginya..dan beramallah kerana ALLAH..

SMILE!!!!=D wassalam..