Geng Merah Jambu..!

Wednesday, September 28, 2011

Putus Cinta:Rahmat Allah kepada kita.

Qhadijah merenung keluar jendela,pandangannya sayup2 menerobos lohong jendela,menikam tiap2 sesuatu yg dilihatnya. Perasaannya campur baur..sedih,dendam,pilu,sakit,perit..semuanya menjadi satu.Bertapak dihati yg kecil itu.serta merta.. terasa hangatnya si air mata..menuruni pipinya..laju..laju..dan makin laju..

Balqis menguak pintu biliknya perlahan.keletihan berjalan pulang dari fakulti masih kuat terasa di kakinya.. belum pun sempat pintu biliknya dikuak habis,suara tangisan sahabatnya,Qhadijah terus menerjah pendengarannya.Balqis mengeluh perlahan.Sudah berapa hari sahabatnya begitu.

Balqis:Qhadijah..,sudahlah..berapa lama lagi kau nk mcm nie?kusut lah aku tengok..kwn-kwn kau semua mengadu kat aku..kau dh tak pergi group discussion akhir2 nie..kn?Qhadijah,itu kan sem projek kau..

Qhadijah:Balqis..kau tak fhm ape yg aku rasa skg nie..sbb kau tak pernah bercinta dan tak pernah putus cinta!jd kau jgn masuk cmpur hal peribadi aku!aku tak fhmlh..apa sebab pertunangan kami nie putus?!aku tak tinggalkan solat..tak pernah berduaan..kau sendiri yg teman aku..apatah lg berzina!jd kenapa Allah putuskan pertunangan nie?

Balqis:Qhadijah..jodoh pertemuan kan rahsia Allah.. mungkin dia bukan jodoh kau..doalah bnyk2..jgn cm nie..Allah Maha Mengetahui..

Qhadijah: doa? aku dh doa lah.siap buat solat istikharah lg sebelum aku terima si Saiful tu.. hati aku tenang jer bile terima die. kami serasi..dan aku rasa itu jodoh aku.. keluarga semua dh setuju..walimatuurus dh tak lama lg. yang aku tak fhm skg nie..kenapa Allah putuskan hubungan aku dgn dia..sedangkan Allah tahu yg aku syg dia.!kenapa Balqis!Allah tak adil!kalau dia bukan jodoh aku..kenapa Allah aturkan pertemuan kami..dan kami bertunang?

Balqis mengucap panjang..Ya Allah..ampunkan sahabat aku ini.. Dia sedang dalam tekanan..Beri dia ketenangan Ya Allah.. sahabatnya ini perlu dibrainwash..ye!

Balqis:aku rasa..aku tahu kenapa pertunangan kau dgn Saiful tu putus.

Kenapa!!qhadijah menengking kuat..geram dgn sahabatnya yg dari td sibuk akan hal putus tunangnya.

sebab kau lebihkan Saiful dari Allah!

eh,apa yg kau merepek nie?Saiful is Saiful ok.. Allah,Allah lah..!rengus Qhadijah.

mcmlah aku tak nmpk..tiap kali kau lepas solat,bila saiful telefon kau,cepat2 kau angkat kol die..doa kau pd Allah masa tu mana?zikir dan witir yg selalu kau buat sebelum kau dgn Saiful bertunang,,tak pernah putus2 kau buat..hilang,lenyap mcm tu jer bile saiful kol kau lepas solat.bila saiful tanya kau..ape yg kau sdg buat..kau jwb..Alhamdulillah..dah sudah solat.. walhal..kau tergopoh2 angkat kol dia. bila saiful tanya mcm2 pasal agama kt kau..kau jawab dgn penuh keyakinan,,tp lepas tu..kau sendiri cakap  kt aku mudah-mudahan saiful lebih tertarik kt kau lepas nie..kau tak tarik saiful dgn kecantikkan kau..tp kau tarik saiful dgn ilmu kau..kau tak ikhlas berkongsi ilmu dgn saiful!

memang kau masih bertudung labuh,kau tak bertabaruj bila nak jumpe saiful..tp..apa yg selalu kau tanyer pd aku bila nk jumpe saiful?'balqis.tudung aku ok?baju aku ok?' apa makna semua tu?kau tetap nk kelihatan menarik dan cantik depan saiful kn?walhal sebelum ni..bila kau berdepan dgn mana2 lelaki..kau tak pernah kisah pun tudung dan baju kau tu!

ya!..memang kau tak pernah berduaan dgn saiful..aku yg akan teman kau..tp..hati kau?berduaan tak dgn saiful?masa kau lihat saiful..hati kau pd masa yg sama..ingat Allah tak?atau penuh dgn saiful jer?

ya..kau berdoa..supaya kau dijodohkn dgn lelaki yg baik..tp hati kau?kau mohon..kau arahkan Allah agar jodohkan kau dgn saiful..kan?sebab tu kau tak dpt terima bila kau putus dgn saiful..doa kau lain..tp hati kau lain..kau tutup doa kau..dgn saiful,saiful,saiful.

kau ingat..Allah tak cemburu ke?seorang hambaNYA yg sebelum nie...istiqamah dlm zikir dan witirnya selepas solat.. amat merendah diri dan tidak mahu adam memandangnya sbg seorang yg cantik penampilannya..ikhlas dlm perkongsian ilmu agamanya..hatinya penuh khusyuk trhadap Allah setiap masa..doa dan hatinya selari bersama tangisan yg penuh ikhlas kau pohonkan sentiasa..sehingga aku..turut mengagumi kau..

mungkin Allah nk uji..sejauh mana kesetian kau pd DIA..sbb itu..Allah aturkan pertemuan kau dgn Saiful.. 

tapi..selepas kau bertunang dgn saiful.. sikit demi sedikit..perhatian kaw pd Allah..kau alihkan pd saiful.. 
Qhadijah..Allah cemburu kt kau..Allah mahu kau jgn lalai..sentiasa beri perhatian pd NYA..mcm dulu.. sbb.. Allah syg kt kau.. DIA syg sngt kat kau... DIA nak kau cari DIA balik bila kau putus tunang..DIA sedang tunggu kau..tu..sejadah tu.. pergilah.. DIA sedang tunggu kau Qhadijah.. 

juraian air mata tidak tertahan..baru kini Qhadijah sedar akan kealpaannya..Balqis diraih erat kepelukannya..esakan tangisan kuat kedengaran..bersama keinsafan yg bertaut dikalbu..memadam segala salah sangkanya pd Allah..sejadah di atas katil menjadi tumpuan... pelukan dilepaskan.. 

DIA sedang tunggu aku..dh lama aku aku tak bermesra dgn DIA..dalam sujudku yg panjang..Allah.. Aku jua merinduiMU.. ='')