Geng Merah Jambu..!

Sunday, July 22, 2012

Bila kawan baik menikam belakang kita..

Assalamualaikum..

Alhamdulillah..berlalu sudah 1 ramadhan..syukur pada Allah kerana masih bagi peluang pada aku untuk melalui ramadhan sekali lagi ..

Sahabat,kawan dan teman..mereka semua ibarat warna dan cahaya neon malam yang menyerikan lagi kehidupan kita.Tanpa sahabat,kawan dan teman,hidup kita umpama malam yang kurang cahayanya ..teraba-raba mencari arah. Ada cahaya dan warna yang kita temui pada malam hari membawa kita ke arah yang kita inginkan,dan begitulah sebaliknya. Malah,ada juga cahaya yang nampak seperti membuahkan harapan,rupanya kelam pabila kita sampai ke cahaya tersebut.

begitulah kawan ,ada yang kita rasa dia boleh membawa kita ke arah kebaikkan namun sebaliknya.. Ada juga yang kita rasa,dia tidak layak menjadi kawan kita,tapi dialah yang mendatangkan kebaikkan kepada kita. Malah,ramai juga yang mempunyai sahabat sehati yang disayangi,namun entah mengapa dalam diam,hati kita pula dihancurkan dengan selumbar halus..sikit-sikit tidak terasa namun pedihnya sangat berbisa..

Mungkin sahaja,ramai diantara kita yang turut berada dalam situasi tragedi ngeri kemalangan hati yang disebabkan musnahnya kepercayaan terhadap kawan baik/rapat/teman sehati sendiri, well..aku juga baru sahaja disahkan menghidapi kehancuran hati dek kerana dilumatkan oleh kawan sendiri..

rasa yang pedih hingga satu malam tak dapat lelapkan mata,(satu malam jelah) memikirkan mengapa perlu daku diperlakukan sebegitu?.apalah dosa dahku?semuanya berlegar-legar dikepala tak mahu duduk diam-diam.

Hancur dan terkilannya jiwa dapat aku rasakan sehinggalah ke saat ini,bukan berdendam namun sangat terkilan..

pernah aku persoalkan pada diri sendiri,mengapa kasihku dibalas dengan selumbar?cepat-cepat aku redakan dan ingatkan diri sendiri,bahawa kasih yang sejati tak pernah mengharapkan apa-apa balasan.

ya..memang hancur dan sedih hati ini bila kawan yang rapat dengan kita sewenangnya memperlakukan sedemikian,tapi perkongsian yg dapat aku pelajari adalah,jangan sesekali kita menghembus kembali segala apa yang kita geramkan,jangan sesekali kita mengungkit kembali segala masa yang telah diluangkan dan jangan pula sesekali kita memburukkan dia dengan teman yang lain..

andai sebaliknya yang kita lakukan,bermakna kita juga menikam dia kembali,maka,memang layak lah dikau punyai teman seperti itu!walau hati sudah tertutup untuk menerima dia,bukalah sedikit untuk meredakan kesalahannya kerana sesungguhnya hidup ini adalah sementara.

yang baik dibalas baik,yang buruk dibalas buruk.kesudahannya,Allah jua yang Maha Mengetahui.. 

dalam bersahabat,ingatlah..kasih yang sejati tak pernah meminta sebarang balasan walaupun dengan sepinggan KFC.erk?

malahan,terima kasih wahai dikau yang menghancurkan hati dahku,sesungguhnya dikau mengajar daku erti kekecewaan agar aku tidak lalai dalam kesenangan. 

just chill and smile...Allah kan sentiasa ada..=')