Friday, August 26, 2011

Selamat Pagi, Tengahari..

Salam,
wowhho..selamat pagi tengahari..
selalu tak korang wish ayat di atas?
aku tak kisah lah korang nak wish selamat pagi, petang ke,selamat pagi, malam ke, yang aku kisah korang ucap selamat pagi tak kat subuh korang?

entry kali nie aku nak story mory pasal solat subuh yang selalu aku ter miss..

aku ada satu weakness,aku susah bangun pagi if aku tidur lewat.biasalah tu kan.tp aku punye liat nak bangun pagi solat subuh tu sampai terbawa2 dalam mimpi yang aku dah bangkit..bangun..amek wuduk..dan solat subuh..then aku tidur balik..tp semua itu hanya dalam mimpi semata..terer tak syaitan permainkan aku?jahanam!!

pada mulanya aku salahkan syaitan sebab terlalu kuat menggoda aku.tp bila aku pikir2 balik,,itu kn dah memang kerja die..dah memang perjanjian dia dgn Allah macam tu.. so..akhirnya aku admit..memang salah aku!! aku yang layan sangt mengantuk aku dan dlm masa yang sama,syaitan amek peluang ke atas kelemahan aku..aku teringat firman Allah yang maknanya:
'sesungguhnya syaitan adalah musuh kamu yang nyata.."surah Al-baqarah ayat208.

aku pernah terbaca sesiapa yang meninggalkn solat subuh dengan sengaja,maka ia akan diseksa di dalam api neraka selama 60 tahun.. 60 tahun di akhirat bersamaan dgn 60 ribu tahn didunia.. Ya Allah.. lamanya.. api di neraka 7@70 kali panasnya dari api didunia..saat kita dimasukkan dalam neraka maka jahanamlah tubuh kita..kemudian dijadikan tubuh kita seperti asal seperti sedia kala.lantas dimasukkan kmbali ke dalam neraka..nauzubillah.. azab.. sakit tak terperi.. aku tak mahu dicampakkan Allah kedalam neraka.. aku tak mahu tergolong dalam golongan hamba yang Allah murkai.. inilah balasan mereka yang meninggalkan kewajiban solat subh..menderhakai perintah Allah..

jika dihitungkan berapa kali aku tinggalkan solat subuh semata2 kerana mengantuk..dan sekiranya Allah tak ampunkan dosa aku.. aku rasa berbilion tahun lamanya aku akan duk dalam neraka tu.. bersediakah aku nak merasai azab yg sedemikian? sedangkan solat subh itu hanya ambil masa tak sampai lima minit pun..Allah tak memberati manusia.. tp kenapa aku bongkak dan takabbur dgn bangganya senang lenang meninggalkannya.. saat muslim lain bangkit dari tidur..aku tetap di pembaringan aku.. bukan aku sorang yg mengantuk!lantas kenapa aku tak ambil peduli?Allah.. terlalu hina hambaMu ini.. (isthigfar...)

walaupun aku miss solat subh..Allah tak pernah lupa untuk beri udara pada hari yang aku miss subuh..Allah tetap bagi aku peluang untuk teruskan hidup pada hari itu.. Allah tak pernah lupa sediakan makanan yang enak2..minuman yg segar2..pakaian yg cantik2 utk aku.. Allah tetap sabar dan masih sayang kat aku.. Allah tak hukum aku sehingga aku merasa seksa pada hari itu.. Allah Maha Penyayang..patutker aku bersikap sedemikian setelah semua yang Allah dh lakukan pd aku? Allah...terlalu keji hambamu ini..(isthigfar....)

*bertaubatlah sebelum kemurkaan Allah datang.. hari ini dan sebelum2 ini..ingatlah akan kasih sayang Allah yang telah diberi..
*Allah itu Maha Pengampun..mohonlah keampunan drpdnya..nescaya akan diampunkan dosa2mu yang lalu..
*berusahalah sepenuh dayamu untuk bangkit solat subuh..solat dimana ramai org yg termissnyer..

peringatan:enrty ini hanyalah memori black maria dlm kehidupan aku.. tiada kaitan dgn mana2 pihak.. terasa?baca text kat sidebar sebelah.

wassalam...

No comments: