Monday, October 10, 2011

Hikmah dosa yang kita lakukan..Penghijrahan seorang hamba..

Assalamualaikum..
salam satu ummah,
salam penuh kasih sayang..

entry kali ini aku suka untuk menukilankan sebuah kisah penghijrahan yang benar dari seorang hamba..dari hidupnya yang tidak bereti..diselimuti dgn cahaya kelam lagi hipokrit..dimana akhirnya..dia menemui sebuah jalan yg penuh dgn cahaya yg bersinar..bersinar hingga dia mampu merasai..kebahagiaan yg dicari selama ini..

                                                                                                                                                                         


Dia adalah seorang wanita yang dilahirkan sempurna sifatnya..memiliki kedua orang tua yg amat bertanggungjawab..mendidiknya dgn penuh kasih sayang..sebagai puteri sulung..semua kehendaknya akan segera dipenuhi..ayahnya bukanlah bergaji besar..namun cukuplah untuk membahagiakan puteri kesayangannya..

sepanjang kedewasaannya..didikan yang sempurna telah pun diterapkan oleh kedua orang tuanya.. walaupun tidaklah seperti didikan dari seorang ustaz dan ustazah..namun cukup untuk dia mengetahui..siapa itu Allah.. apa halal haramnya..apa agamanya..siapa Nabinya..Dimana kiblatnya..apa panduannya..

didikan yang sempurna dari kedua orang tuanya telah pun membuahkan hasil apabila setiap kali menjelang peperiksaan di sekolah agama..pasti dia akan mendapat tempat yg pertama..pemahamannya terhadap agama melebihi pelajar yang lain ketika itu..sejak di bangku prasekolah sehinggalah dia menamatkan sijil darjah khas agama.pasti dia merangkul tempat yang atas..

namun.. dunia telah mengubah pemahamannya trhadap agama.. kesombongan dan keyakinan bahawa ilmu agama yg tinggi mampu menyelamatkannya telah membutakan hati dia.tiada sensitiviti dalan hukum hakam agama telah membutakan hatinya terus dari rasa bahagia..

seringkali dia berkata kpd mereka yg suke meninggalkan solat..
''ala..solat bukan wajib pun,mmpercepatkan solat itu makruh,melambatkan solat itu sunat,dan meninggalkan solat itu wajib''

kpd wanita yg tidak menutup aurat..

''tak perlu jadi hipokrit kalau tak nak pakai tudung..tudung labuh2..islam bukannya haramkan fesyen pun..tu..penceramah agama tu..pendek jek tudungnye..make up lg..ok jek..takda masalah pun..nak berpurdah berbagai..bende tu bukannya wajib kan.. yang penting perangai baik dahlah..pakai tudung ke..tak ke.. yg penting baik''

kpd mereka yg melakukan maksiat..

''ala..dieorang berdua..bukan buat apa pun..salahke couple?tak salah..yang penting jgn smpai berzina dhlah kan..''

''hish..biar;lah..hidup dieorang..malas aku nk cmpur..asal jgn ganggu hidup aku sudah..''

kpd mereka yg berzina..

''ala..nanti dia taubatlah tu..dahlah..biar jelah die tu..''


tanpa dia sedari..kata2nya itu meninggalkan implikasi yang besar kpd imannya.. bahkan kpd seluruh hidupnya selepas itu..

dia seorang yang berbakat..punyai suara yg bisa menghiburkan..memang sejak dari sekolah rendah..pentas menjadi permainannya..di sekolah menengah..dia  mula mengaktifkan diri membuat persembahan pentas di sekolah.. lalu.secara tidak lansung..namanya meningkat naik..disebut2 oleh abang2 senior..menjadikan dirinya glamour dgn pantas.

lumrah kehidupan..semakin kita dikenali..semakin bnyak dugaan dimana hanya iman dan ketahanan jiwa yg mampu menahan kita drpd kealpaan dunia popular.. begitu juga dizaman sekolah.. dikejar oleh lelaki..digilai dan sering diusha oleh lelaki.membuatkan dia lupa diri.. dia mula sering mementingkan penampilannya ketika disekolah..tudungnya..bajunya..begnya..agar mahu kelihatan cantik dan memikat..senyumannya sengaja ditujukan pd para adam..agar ada yg tergoda.. suaranya lebih dilunakkan agar bisa menggetar jiwa..pd dia..itu satu keseronokkan!

sejak itu..solatnya mula terabai maknanya..walaupun dia masih menunaikn tangunggjawab itu..tp dia hilang kemanisannya..dia hilang kekhusyukkannya..puasa..ya..dia tetap berpuasa di bulan ramadhan..tp..dia hilang pegertian puasa yg sepatutnya dia rasai setelah apa yg dipelajarinya..alunan Quran..sungguh lama dia tidak mengalunkan ayat suci itu..walaupun dia sering terlibat dlm majlis tilawah ALQuran disekolah.. dia lebih gemar mengalunkan lagu2 semasa..berbanding ayat suci Al-Quran..

akibat dari tiada pengertian dlm solat..tiada Nur dari Al-Quran..auratnya mula diminimumkan..masih mengenakan tudung..tetapi diselimpangkan keatas bahu..dgn alasan..rimas!..bajunya disingkatkan hingga ke separas pinggul..mula mengenakan design potongan baju yg megikut bentuk badan..dgn alasan...trend! kebaya..belt di pinggang..tudung atas bahu..itu penampilan yg sering mnjadi mainannya saat itu.kadangkala juga..rambutnya didedahkan..
semua itu dilakukan dgn seronok..tanpa mengingat apa yg telah dipelajarinya.. ya..dia masih seorang pelajar yg sentiasa mendapat markah tinggi dlm agama..sentiasa....

namun..kesoronokkannya terhenti..apabila..kepopularan dirinya telah menarik dirinya kearah kebinasaan.. dimana..seorang manusia bernama lelaki telah berkawan dgnnya..dan akhirnya telah cuba untuk merampas mahkota kewanitaannya dgn kasar!dlm erti kata lain..cuba memperkosanya.. Maha Suci Allah.. Subhanallah..dia diselamatkan oleh Allah yg tidak pernah berdendam atas kelalaiannya selama ini..Alhamdulillah..dia masih suci..dan tidak sedikit pun tercemar..

sejak dari saat itu.. dia mula memencilkan diri..jiwanya mula terganggu dgn trauma dan ketakutan..namanya mula tengggelam dlm dunia popular di sekolahnya.. peristiwa hampir diperkosa benar2 membuatkan dia takut untuk menjadi popular kembali..

tp syg.. solatnya..masih terabai maknanya..dia cuma memencilkan diri dri glamour..dia masih tidak sedar kesilapannya..

satu adegan baru mulai tercipta..apabila dia berkenalan dgn seorang adam yg baik parasnya..budinya..
keasyikan menjalinkan hubungan itu..telah membuatkannya hilang kebergantungan trhadap Allah..segala masalah dikongsi dgn adam itu..sehingga hatinya benar2 pasti..itu suaminya..kenyataan itu membuatkan dia hilang keyakinan trhadap qada dan qadar Allah..hilang penyerahan trhdp Allah.. dia hanyut dgn dunia ciptaan ilusinya sendiri..

Maha Suci Allah.. Allah timbulkan keresahan didalam jiwanya..Allah kucar kacirkan hatinya..Allah tarik nikmat kepandaiannya..pelajarannya mula merosot..hidupnya mula tidak tenteram.. fikirannya mula terganggu..sehingga temannya yg perasan akan perubahannya mengatakan dia jiwa kacau..

selama hampir dua tahun.. hidupnya musnah tanpa kebahagiaan..hidupnya tidak tentu arah..tidak tenteram..jiwanya kosong tnpa makna..

kehadiran adam yg telah meninggalkannya semasa jiwanya serabut membawa makna kpdnya..kehadiran dgn seribu perubahan dlm diri adam itu telah mula membuatkan dia terfikir dan sedar kesilapannya... adam itu telah berubah sama sekali..dari seorang yg lalai..menjadi seorang prihatin dlm beragama..menjadi seorang yg mula melibatkan diri dlm aktiviti keagamaan..kehadiran adam itu menjadi asbab kesedaran akan kesilapannya..

lalu dia mula berfikir..bagaimana adam itu begitu tenang jiwanya..lebih memahami agamanya..boleh mengaplikasi kefahaman agamanya sedangkan adam itu tidak punyai kelulusan yg tinggi dlm agama berbanding dirinya..lalu..dia dan adam itu berpisah dalam pencarian masing2...

dia mula merasakan bahawa ilmu agama yg dimilikanya selama ini telah disia2kan nurnya.. telah diabaikan pengertiannya..dia bukan jahil!!kerana dia adalah penerima anugerah agama islam dan tassawur islam selama bertahun2 sehingga dia menamatkan persekolahannya.. Tp hakikatnya..mata hatinya telah dibutakan dgn kealpaan dan kelalaiannya selama ini!.

bukan salah ibu bapanya!kerana ibu bapanya seringkali menegur kesilapannya namun ada saja alasan yg dihujahkannya..

lantas siapa yg salah?siapa yg menyebabkan dia kucar kacir?dia sendiri!!

Subhanallah.. Allah masih menjaganya dari perkara yg haram..dari tegukkan arak..dari berzina..dan sebagainya.. Allah memeberikannya anugerah kemasukan di universiti..dimana telah bnyak membantu membuka matanya..

di universiti..kelibat gadis2 beraurat sempurna..sentiasa menyentuh hatinya..sehingga dia mengekori gadis2 itu..meneliti sikap gadis itu..memahami gadis2 yg sempurna auratnya..tenang wajahnya.. ya..ada yg sempurna auratnya..tp tidak akhlaknya..ada yg sempurna kedua2nya..ada yg sempurna akhlaknya..bukan auratnya.. begitulah dia..cuba memahami dan cuba mencari role model yg dirasakan sempurna pd matanya..

suatu hari..seorang gadis bertudung labuh..berjubah..menegurnya..ya..dia kenal gadis itu..teman sekuliah kawan serumahnya..
gadis bertudung labuh itu mengucapkan salam penuh kelembutan..sehingga mencipta rasa kedamaian dlm hatinya..memohon sedikit pertolongan drpdnya..kata2 begitu terjaga.. tutur bicaranya membuatkan dia terpesona.... gadis bertudung labuh itu meninggalkan dia dlm makna yg hnya dia sendiri mengerti..mengapa Allah pertemukan dia dgn gadis itu ditepi tangga setelah mengankat kain dri jemuran..

suatu hari dikuliah..ustazah telah mngalunkan ayat Al-Quran g membawa maksud.. tujuan Allah ciptakan manusia adalah semata2 untuk beribadah kpdnya..
sungguh ayat suci itu telah membuatkan air matanya bergenang..begitu menyentuh hatinya sehingga menerbitkan rasa keinsafan akan kelalaiannya..sehingga akhirnya dia menemukan kebahagiaan dlm tangisan itu..ya..kebahagiaan dan kedamaian itulah yg dicarinya selama ini..Subhanallah...Allahuakbar..

sejak dari itu.. segala kesilapannya diperbetulkan..diperbaiki dari hari kehari..meratapi setiap kesalahan dan kealpaannya..buku NASIHAT DAN LARANGAN RASULULLAH UNTUK WANITA SOLEHAH oleh Mohd Abdul Wahab pemberian adam itu telah bnyak membuka matanya..sehingga dia menangis mengenangkan betapa sia2nya segala ilmu yg dimiliki hingga dia merangkul pelbagai anugerah namun tidak dimanafaatkan hingga hilang Nurnya..

Buku JADILAH WANITA BAHAGIA @LA TAHZAN turut banyak menyentuh dan mendamaikan jiwanya..sehingga dia mampu merasai kebahagiaan itu dalam setiap langkahnya..Allahuakbar..

sedikit sedikit..Allah mengembalikan siapa dia yang sebenarnya..Allah memberikannya anugerah kedamaian sehingga dia mampu bertenang dlm setiap cubaan yg dtg.. Alhamdulillah..Allah begitu bnyak membantunya memahami siapa dia yg sebenarnya..

sehingga suatu hari..ketika Ayahnya meninggal dunia dia masih mampu tersenyum..menenangkan diri..berkomunikasi dari hati..

''Alhamdulillah Ya Allah..Kau hentikan penderitaan ayahku dri penyakitnya..kau beri dia rahmat pd malam jumaat ini..pada mlam hari raya aidilfitri ini..pd malam yg penuh suci ini..kau panggil dia pulang kepadaMU.. Pelihara ayah Ya Allah.. aku jua merinduiMu.. Panggilah aku dlm keadaan yg sama Kau panggil ayahku..Amin..Alhamdulillah Ya Allah..''

begitulah kata hatinya sambil mengadap langit..merasakan kedamaian jiwa dimana penyerahan adalah semata2 kpd Allah..tanggal mlam Aidilfitri..malam jumaat..saat takbir raya berkumandang dimana2..saat itulah..roh ayahnya diambil dri matanya...dari hidupnya..buat selama2nya..

dalam kerinduan yg mendalam trhadap arwah ayah..segala prinsip hidup arwah menjadi pegangan.. pesan ibu agar jgn lupa mendoakan ayah sentiasa disematkan.. sehinggga satu malam..lenanya dlm kerinduan trhdp arwah.. arwah dtg dlm mimpinya.. menguntumkan senyuman buatnya..begitu tenang wajahnya.. bersih dari wajah tua.. bercahaya tubuhnya..saat itu..dia merasakn pelukan dri arwah.. lalu hilang dalam keheningan subuh.. itulah pertama dan akhir kalinya..arwah muncul dlm mimpi sehingga ke saaat ini..

Alhamdulillah..berkat kekucar-kaciran hidup dan jiwa yg Allah turunkan..Akhirnya menemukan sebuah kebahagiaan yg tidak akan dilepaskan lg..hidupnya akan sentiasa diperbaiki dari hari kehari.. InsyaAllah..
kefahaman dlm kehidupan..pencampuarn dgn mereka yg melakukan maksiat...mereka yg meninggalkan syariat islam,mereka yg mengabaikan hukum hakam Allah..mereka yg begitu taksub beragama sehingga menyimpang..mereka yg benar2 tawadu' dlm bersyariat..akhirnya..memberikan dia buah fikiran mengapa mengapa dan mengapa..memberikan dia jawapan..apa hikmah ketentuan Allah..Alhamdulillah..sehingga tercetusnya idea untuk berkongsi sedikit sebanyak kefahaman dan pandangan di dalam penulisannya menerusi blognya.. Luahan Rasa Cik Hani(Magnet Kebahagiaan)..

dia bukan sempurna..malah banyak lagi kefahamn yg perlu dipelajari dan diterapkan dlm hidupnya..tp dia cuba utk mnjadi sempurna kerana Allah begitu bnyk mmbantunya..dan tidak pernah berdendam atas kelalaiannya..malah memberikan dia petunjuk..agar..sentiasa sedar..akan hakikat kehidupan dan kebahagiaan yg sebenar2nya..InsyaAllah..

doakanlah dia agar sentiasa istiqamah dlm pencarian yg telah menemukan sebuah kebahagiaan,,amin...
                                                                                                                                                                      


begitulah kisah yg ingin aku kongsi dlm entry kali ini..
kesimpulannya disini..
meninggalkan syariat islam yg telah digariskan dlm islam sememangnya tidak mendatangkan kebahagiaan mcm...
tidak solat..
abaikan solat..
tidak tutup aurat..
remehkan aurat..
tidak jaga batas pergaulan..
dan macam2 lg..
kebahagiaan yg kita rasa dlm meninggalkan syariat sebenarnya kepalsuan yg diciptakan oleh syaitan yg akhirnya mnemukan jln yg kelam..penuh dgn rasa kecewa dan penyesalan..kn?jgn tipu dan jgn hipokrit konon bahagia..
inssaflah wahai diri dan sahabat..
sebelum rohmu dipisahkan dari jasad...
wallahualam..wasalam...

1 comment:

Anonymous said...

Allah itu sebaik baik Maha Pelindung :)