Friday, January 18, 2013

Why do we have to hate others?

Assalamualaikum.. hai buddies!

Alhamdulillah,masuk hari nie dah seminggu genap saya bertapa di Rumahku Syurgaku..dan dalam masa yang sama mean that's i dah berjaya habiskan semester pertama i as a degree student di Unisza!! yahoo..! (ceh.ada lagi 7 semester kot!)

biasalah, life as a student..cerita and cabarannya sama jer bagi semua yang bergelar student. so kali nie saya nak sentuh sikit pasal benci membenci dan perasaan tak suka sama tak suka dikalangan kita-kita nie lah. kita-kita means student lah tak kira lah student hape pon.

so back to our topic..

Why do we have to put a negative stigma pada someone yang tak sehaluan dengan kita. sedar atau tidak.. kadang-kadang bila kita tengok seseorang tu macam lain sikit sikap dia for example dia agak lantang bersuara, atau dia agak tegas kita terus pandang negative. Dalam mind dah set yang dia berlagak lah, tak campur orang lah. macam-macam yang kita judge pada seseorang yang kita sebenarnya tak tahu menahu sangat tentang dia.

then at the end kita mula nak menjauhkan diri dengan dia.. lebih teruk lagi kita sebarkan judge kita yang bersifat Etik(opinion dari diri sendiri) kepada orang lain dan last-last semua orang akan cop orang yg kita judge tu dengan pandangan kita. walhal orang tu actualy ok jer. tak ke serupa macam menyebar fitnah macam tu?

why dont we just think positif lah... tak kisahlah seseorang tu perangai dia pelik ke, haluan dia tak sama , attitude berbeza, cara tak serupa sebab tak semestinya kita yang the best. ye tak?

for example lah,, kita always mindset, girl yang lembut itulah yang perfect! macam mana pulak dengan girl yang tegas,agak lantang dan kasar? adakah itu sesuatu yang teruk?sesuatu yang mengalami defisit?

just think for a minute, sikap atau cara perwatakan seseorang tu bukannya dibuat-buat.. perwatakan adalah sesuatu yang lahir dari jiwa,,, anugerah daripada Allah yang membezakan manusia dengan manusia yang lain. kalau semua girl lembut,jenis yang suara simpan dalam mulut.. siapa yang nak melontarkan hak wanita yang tertindas?? biasanya yg nak lontar2 isu dan hak memerlukan seorang wanita yang agak lantang dan tegas. tapi.. yang si lembut pula tetap diperlukan untuk menasihati yang kasar agar tidak melampau.

dan macam tulah seterusnya.. sebenarnya tak baik kita judge seseorang tu dengan penilaian kita sendiri.. yelah,kenapa kita nak dislike seseorang tu sebab berbeza dengan kita. lain lah kalau dia hantar santau kat kita.haha.. itu kira logik lah nak benci-benci dislike-dislike.

kesimpulannya mudah.. always think positif dan jangan sesekali cepat terpengaruh dengan penilaian-penilaian orang lain. jagalah hubungan dengan manusia sebagaimana yang Allah perintahkan. tak rugi pon..malah merupakan sifat mulia.kan elok macam tu.! =)

entry pendek tak semestinya writernye pendek! im just malas nak panjang2.

so,lets muhasabah dengan ceria..happy hour olowes. Moga beroleh RahmatNya.







No comments: